Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøsstad, Rune
dc.contributor.authorAlvestad, Vilde Zachariassen
dc.date.accessioned2023-02-07T17:23:54Z
dc.date.available2023-02-07T17:23:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110022146:3164568
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3049016
dc.description.abstractI det norske samfunnet er særlig næringslivet utsatt for påvirkning fra det engelske språket, og bruken av engelsk øker stadig i norsk reklame og markedsføring. På bakgrunn av dette, har jeg i denne masteroppgaven undersøkt hvordan kleskjedene Bik Bok og Dressmann bruker det engelske språket i sin markedsføring på nett. Dette er to store og etablerte kleskjeder, som på grunn av sine ulike målgrupper, representerer en viss bredde innenfor denne bransjen. Det er gjort lite forskning på dette området i norsk sammenheng. Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i forskning som omhandler bruken av engelsk i det norske samfunnet generelt og i markedsføringssammenheng. Den baseres også på teori om domenetap, importord, hvordan importordene tilpasses og tas i bruk i det norske språket, samt nordmenns holdninger til det engelske språket. Oppgaven har en kvalitativ tilnærming, og er analytisk orientert som innebærer fokus på enkeltdeler og detaljer. Gjennom analysen blir engelskbruken beskrevet slik den framkommer på nettsidene til de nevnte kleskjedene. Resultatet av analysen viser at det engelske språket blir brukt i svært ulik grad og på ulik måte, noe som kan sees i sammenheng med kjedenes ulike målgrupper. Språkvalget hos Dressmann er i stor grad styrt av behovet for å gjøre seg forstått, mens Bik Bok hovedsakelig baserer språkvalget ut ifra at produktene som markedsføres skal framstå som moderne og internasjonale.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleBruk av engelsk språk i norsk markedsføring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel