Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMarkussen, Bjarne
dc.contributor.authorBjerkelund, Julian Walvig
dc.date.accessioned2023-02-07T17:23:35Z
dc.date.available2023-02-07T17:23:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110022146:10914970
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048997
dc.description.abstractI denne masteroppgaven studeres ulike former for maskulinitet i et utvalg av Cornelis Vreeswijks sanger. Tekstene er hentet fra den Jan-Erik Vold-redigerte Samlade sånger (2000), og er utelukkende basert på materiale som er innspilt som del av et album i Vreeswijks levetid. Hensikten med prosjektet har vært å undersøke ulike former for maskulinitet i Vreeswijks sanger, og dermed utfordre etablerte sannheter om hans syn på kjønnsroller og kjønnsidentiteter, som i stor grad virker å være basert på biografiske opplysninger. I oppgaven benyttes teori fra maskulinitetsforskningen primært, men det er også brukt teorier om trubadurtradisjonens utvikling og om visesang som musikalsk uttrykksform. Arbeidet mitt plasserer seg som et nytt bidrag til Vreeswijkforskningen, da større kjønnsteoretiske analyser av Vreeswijks sanger ikke har blitt gjort tidligere. De funnene jeg gjør i analysene peker på at den biografiske oppfattelsen av Vreeswijk ikke er nyansert nok, og at kjønnsteoretiske tekstanalyser kan være et godt verktøy for å se flere av nyansene i hans kunstnerskap. Spesielt gjelder dette synet på forholdet mellom kvinne og mann, men også hvilke egenskaper som menn er forventet å ha.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title"hon var en han, hon var ingen hon" - En undersøkelse av ulike former for maskulinitet i Cornelis Vreeswijks sangtekster
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel