Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBirkeland, Nils Rune
dc.contributor.authorBerg Pedersen, Julie
dc.date.accessioned2023-02-07T17:23:28Z
dc.date.available2023-02-07T17:23:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110022146:22983646
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048991
dc.description.abstractHøsten 2020 startet innføringen av Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) (Utdanningsdirektoratet, 2020). Denne ble gjerne kalt fagfornyelsen. Bakgrunnen for dette var at skolen skulle tilpasses det samfunnet elevene skulle bli en del av, og for å få det til måtte fagene fornyes. På mange måter kan det se ut som om norskfaget har blitt totalrenovert. Den nye læreplanen i norsk inneholder seks kjerneelementer som skal representere det viktigste faglige innholdet (Utdanningsdirektoratet, 2019b), en omtrentlig halvering av kompetansemålene etter 10. trinn fra den foregående læreplanen, i tillegg er det først her at underveisvurderingen er konkretisert i en læreplan. Masteroppgaven tar sikte på å belyse ulike aspekter ved hvordan et utvalg norsklærere i ungdomsskolen har arbeidet med disse delene av LK20 i sin egen undervisning. Hensikten med denne studien er å gi lærerstudenter som skal ut i arbeidslivet en god start på yrkeskarrieren. Den kan også være nyttig og veiledende for lærere som ønsker å få en bedre innsikt i hvordan LK20, og de ulike delene av den, har blitt jobbet med. Studien omhandler hvordan norsklærere i ungdomsskolen arbeider med kjerneelementer, kompetansemål og underveisvurdering i LK20 i egen undervisning. Den er basert på resultater fra en spørreskjemaundersøkelse som omhandlet de seks kjerneelementene i norskfaget. I tillegg ble det utført tre gruppeintervjuer med til sammen ti norsklærere i ungdomsskolen. Her ble det blant annet stilt spørsmål rundt hvilke kjerneelementer de opplevde som mest utfordrende for elevene, og hvordan de arbeidet med kompetansemålene og underveisvurdering i faget. Svarene fra gruppeintervjuene inneholder betraktninger rundt hvordan undervisningen og vurderingssituasjoner kan tilpasses LK20. Funnene inkluderer også norsklæreres egne skildringer av klasseromssituasjoner, metodevalg og læringsformer. Det inneholder også tanker om hvor godt forberedt ungdomsskolelærerne opplever at de er i møte med LK20. Nøkkelord: LK20, norskfaget, ungdomsskolen, kjerneelementer, kompetansemål, underveisvurdering, arbeidsmetoder, erfaringer
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleFra læreplan til klasserom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel