Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkreland, Lisbeth Ljosdal
dc.contributor.authorByklum, Sigrid Åselle
dc.date.accessioned2023-01-31T17:23:27Z
dc.date.available2023-01-31T17:23:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:124019345:20340927
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047528
dc.description.abstractSammendrag Til tross for at omsorgssvikt mot barn har fått mye oppmerksomhet de siste årene, blir det fortsatt ansett som et stort folkehelseproblem (Barne-, likestillings-, og inkluderingsdepartementet, 2014-2017). Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver legger føringer for at personalet skal ha et bevisst forhold til at barn utsettes for vold, overgrep og omsorgssvikt, i tillegg til å vite hvordan det skal forebygges og oppdages (Kunnskapsdepartementet, 2017). For at personalet i barnehagen skal være i stand til å oppdage barn som blir utsatt for omsorgssvikt, samt handle ved bekymring krever det kunnskap om tegn og signaler på omsorgssvikt, samt mot og vilje til å gjøre noe med det de ser (Killén, 2021). Studien baserer seg på følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har barnehagelærere fra arbeidet med bekymring for om barn blir utsatt for omsorgssvikt i hjemmet? For å besvare denne, ble det gjennomført fem individuelle, kvalitative forskningsintervjuer med barnehagelærere fra fem forskjellige barnehager i Agder-fylket. Studiens tema og formål har lagt føringer for at en hermeneutisk tilnærming er benyttet som utgangspunkt for datanalysen, mens selve analyseprosessen er utført ved bruk av tematisk analyse (Braun & Clarke, 2006; Kvale & Brinkmann, 2015). Basert på den tematiske analysen ble følgende to hovedtemaer utformet samt revidert som forskningsspørsmål: 1) Refleksjoner rundt hva som skaper bekymring og 2) Handlinger ved bekymring. Studiens funn viser i korte trekk at barnehagelærerne oppfatter bekymringer på et kroppslig og følelsesmessig nivå som et resultat av kunnskap og lengre erfaring. Barnehagelærerne virker å være bevisste på omsorgssviktens vide forståelse, og er opptatte av å ikke avgrense bekymringer til enkelttegn rundt barn og foreldre. Kompleksiteten i arbeidet virker å oppstå når barnehagelærerne kjenner på en uro, men er usikre på om det er grunnlag nok til å utløse meldeplikten, hvorav belastningen på foreldre fremstår som en påvirkende faktor i denne vurderingen. Veien fra når en bekymring oppstår til den legger grunnlag for videre undersøking anses som kort, og barnehagelærerne uttrykker et behov for å raskt innhente mer informasjon om barnet blant annet gjennom observasjon samt forhøre seg med kollegaer om det har samme forståelse av barnets omsorgssituasjon. Som grunnlag for å bekrefte eller avkrefte egen uro anses foreldresamarbeidet som sentralt. Studien belyser at viktigste barnehagelærerne gjør i arbeidet er å våge å spørre barna om deres hjemmesituasjon, likevel tyder funnene på behovet for styrke kompetansen rundt samtaler med barn ved bekymring.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSpenningsfeltet mellom magefølelse og handling. En kvalitativ studie om barnehagelæreres erfaringer fra arbeidet med bekymring for om barn blir utsatt for omsorgssvikt i hjemmet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel