Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaug, Are Vegard
dc.contributor.authorBringaker, Berit Idsøe
dc.contributor.authorMaaland, Ida Fjelde
dc.contributor.authorVatne, Laura Helen Farr
dc.date.accessioned2022-09-26T16:26:10Z
dc.date.available2022-09-26T16:26:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:108371841:3160526
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021571
dc.description.abstractI mars 2020 ble det konstatert at det var en global krise som ville vise seg å skape utfordringer og omstillinger i virksomheter verden over. I Norge ble, blant mange andre smitteverntiltak, barnehager og skoler stengt, som igjen førte til hjemmekontor for de fleste ansatte i barnehagene. Da barnehagene åpnet igjen etter 6 uker, var det under andre forutsetninger enn før nedstengingen. Basert på dette vil vi se på følgende problemstillinger: Hvordan kom kriseledelse til uttrykk i praksis i barnehagesektoren under pandemien? Med bakgrunn i denne ønsker vi å se på hvordan barnehagene var rustet til å håndtere en pandemi og hvordan utførelsen av kriseledelse opplevdes i forskjellige barnehager. Videre vil vi se på hva som kan forklare variasjon i utøvelse av kriseledelse. Kan størrelse på barnehage, erfaringen fra ledelse og hvor forberedt ledelsen var for å håndtere en krise, være med å forklare variasjoner i utøvelse av kriseledelsen? Sentrale begreper i oppgaven vår er kriseledelse med inndeling i ulike faser. Vi vil også se på kriseledelse gjennom fire prinsipper, ansvar, likhet, nærhet og samvirke. En sentral motivasjon for studien er å forstå operativ kriseledelse. Det var nødvendig å se problemstillingene ut fra ulike vinklinger, og med nærhet til studieobjektene. Det ble derfor gjennomført en kvalitativ undersøkelse rettet mot virksomhetslederen, styreren og pedagogisk leder i flere barnehager. Vi brukte en semistrukturert intervjuguide og gjorde intervjuer i fem barnehager med ti informanter. Intervjuene ble fortløpende notert og deretter analyserte vi for å få fram erfaringer samt likheter og forskjeller i datamaterialet. Dette gjorde vi ved å bruke innholdsanalyse. Funn i studien tyder på at barnehagene ikke var forberedt eller rustet til å håndtere en pandemi. Når det gjaldt erfaring, kom det tydelig fram at lederne med lang erfaring var mer sikre i sin håndtering av krisen. De med mindre erfaring kunne ikke bare konsentrere seg om å lede i krise, men de måtte i tillegg finne sin plass i personalgruppen. Gjennom pandemien har ledere vært nødt til å både være en formidler av regler og nye rutiner rundt Covid-19 og den nye barnehagehverdagen, samtidig som de skulle ha empati og vise støtte til ansatte som har vært redde. Informantene våre ser ut til å ha håndtert dette fint, og peker på viktigheten av å være tydelig i beskjeder. De sier også her at de føler at de ikke har stått alene, og deres ledere igjen har fungert som støttespillere.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titlePandemihåndtering i barnehagene: Fra prinsipper til praksis
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel