Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElgueta, Nichole M. Silva
dc.contributor.authorKristoffersen, Nina
dc.contributor.authorAskildsen, Inger-Lise
dc.date.accessioned2022-09-26T16:26:04Z
dc.date.available2022-09-26T16:26:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:108371841:58947356
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021565
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er hvordan Regional ordning for kompetanseutvikling (Rekomp) som en del av kvalitetsutviklingen i barnehagesektoren, bidrar til læring og utvikling i Lindesnes barnehagene. Vi har belyst tematikken ut fra ulik nettverksteori og teori om profesjonelle lærende fellesskap. Bakgrunnen for dette fokuset er at Kunnskapsdepartementet har tatt i bruk Rekomp som et styringsverktøy for barnehagebasert økt kvalitet i barnehagesektoren. Ordningen finansieres nasjonalt, den skal være organisert regionalt og ta utgangspunkt i lokale behov. Problemstillingen vi har valgt tar utgangspunkt i en målsetning om at det skal oppnås optimal læring og til det beste for barnet i hele oppvekstsektoren. I tillegg skal det være en helhet og sammenheng i oppvekstløpet. Problemstilling: Hvordan opplever styrere i Lindesnes barnehagene Rekomp-satsingen? Forskningsspørsmål: 1) I hvilken grad opplever styrerne at nettverksorganiseringen i Rekomp tilrettelegger for læring og utvikling i egen barnehage? 2) Hvordan opplever styrerne at deltakelse i Rekomp-nettverk bidrar til kollektiv læring og utvikling mellom aktørene og i egen barnehage? Vårt mål med oppgaven var å se om styrerne opplevde at Rekomp fungerte etter hensikten satt fra Kunnskapsdepartementet. Våre funn viser at det er variasjoner i hvilken grad styrerne opplever at Rekomp har fungert etter hensikten. Det kan synes som at styrerne opplever manglende rammebetingelser som nok tid til gjennomføring, utydelige mål, og uoversiktlig nettverksorganisering. Det kan ha påvirket styrernes opplevelse av at Rekomp ikke har bidratt til den kollektive læringen og støtten i barnehagebasert utviklingsarbeid som forventet. Funnene i vårt studie kan være av interesse for flere som for eksempel oppvekstledelsen i Lindesnes kommune og Rekomp region Kristiansand.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleRekomp - et bidrag for læring i Lindesnes barnehagene? Et studie av individuell og organisatorisk læring i satsingen Regional kompetanseheving i barnehager
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel