Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMorten Øgård
dc.contributor.advisorNichole M. Silva Elgueta
dc.contributor.authorAslaksen, Knut Arne
dc.date.accessioned2022-09-26T16:25:48Z
dc.date.available2022-09-26T16:25:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:108371841:37553722
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021549
dc.description.abstractI Agder fylkeskommune er det i alt 23 fagforum for de videregående skolene i fylket. Fagforaene vil kunne bistå skolene i arbeidet med skoleutvikling og være et nyttig supplement til egen skole. Arbeidet i fagforum vil kunne gi nyttige bidrag til skolene i Agder dersom fagforaene funger etter intensjonen. Denne masteroppgaven tar for seg fagforum for salg, service og reiseliv (SSR) hvor fokus er skolenes deltagelse i nettverket og om skoleutvikling. Ved bruk av et kvalitativ forskningsopplegg og intervju av deltagerne i fagforum, hvor 8 av 9 deltagerne har deltatt på intervju, har jeg prøvd å finne så gode svar som mulig på en tredelt problemstilling: 1. I hvilken grad oppleves fagforum i videregående skoler som lærende nettverk? 2. I hvilken grad bidrar deltakelse til læring og utvikling hos den enkelte skole? 3. Hva kan bidra til at fagforum virker eller ikke virker? Hovedteorien i denne studien er Holmquist sin teori om lærende nettverk og hans modell for utviklingsprosess. I tillegg er det i noe grad brukt teori av Senge om lærende organisasjoner, Fullan og Quinn om koherens i skoleutviklingen og nettverksteori fra Agranoff. Basert på funnene fra intervjuene har det i denne studien kommer resultater som har gitt følgende svar og konklusjoner på den tredelte problemstillingen. 1. Det kan konkluderes med at fagforum oppleves som et lærende nettverk av deltagerne, men i noe varierende grad blant de ulike deltagerne. 2. Deltagelse i fagforum fører til læring og utvikling hos flere av skolene, men først og fremst dreier det seg om utvikling av egen avdeling eller fagseksjon innenfor salg, service og reiseliv. 3. Det er vanskelig å gi en absolutt konklusjon. Det er flere faktorer som kan bidra til at fagforum virker eller ikke virker. Oppsummert kan det se ut som at det det foregår utvikling av ideer og kunnskap i fagforum som tas med til egen organisasjon og at denne refleksjonen er såpass nyttig og at det er denne nytten i seg selv og interessen blant deltagerne som gjør at gode ideer og kunnskap blir tatt med inn i egen organisasjon. På den andre siden er det knappet med tid i egen organisasjon og for lite tilrettelegging i egen skole fra skoleledelsen. Det er for lite systematisk kommunikasjon og møtepunkter mellom deltagerne i fagforum og egen skoles ledelse som er hovedforklaringen på de tilfeller hvor fagforum ikke virker som det bør. Det må jobbes mer med absorbering og strategier for å sikre overføring fra nettverket til egen organisasjon. Det er behov får å få ha enda mer kunnskap om hva som skjer når vi tar kunnskap med til egen organisasjon. Det vil være svært interessant om det etter hvert blir foretatt en dypere undersøkelse av hva som skal til for at fagforum og nettverk i skolesektoren skal kunne virke bedre. Da vil det blant annet kunne være aktuelt å se nærmere på hva som skal til for at skoleledere i større grad kan legge til rette for å sikre at overføringen av ideer og kunnskap kan bli overført fra nettverket til egen organisasjon. Dette vil kunne være som et viktig bidrag til skoleutvikling. Det er et håp om at denne undersøkelsen av fagforum for salg, service og reiseliv i Agder, kan gi en indikasjon på hvordan fagforum oppleves og i hvilken grad det fungerer og at det kan motivere til forskning også på andre fagforum og andre nettverk i den videregående skole.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleFagforum som lærende nettverk En studie av fagforum for de videregående skolene innenfor utdanningsprogrammet salg, service og reiseliv i Agder fylkeskommune
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel