Når barn motsetter seg
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn: Som barnesykepleier er det ikke uvanlig å møte barn som motsetter seg hele eller deler av prosedyren man skal gjennomføre. I de situasjonene hvor barnet ikke samarbeider, og motsetter seg prosedyren, blir det utfordrende for barnesykepleieren og foreldrene.
Formål og problemstilling: Formålet med dette masterprosjektet var å undersøke barnesykepleieres erfaringer med situasjoner hvor barn motsetter seg prosedyrer, og hvordan disse situasjonen løses. Problemstilling: «Hvordan håndterer barnesykepleiere situasjoner der barn motsetter seg nødvendige handlinger knyttet til gjennomføring av ulike prosedyrer?»
Metode: Studien har et kvalitativt design, med individuelle intervjuer som datainnsamlingsmetode. Analysen av intervjuene er utført etter Braun og Clark’s tematiske analyse. Datamateriale ble samlet inn gjennom 6 semistrukturerte individualintervjuer av sykepleiere.
Resultater: Analysen resulterte i 4 hovedtemaer og 9 subtemaer; Etablerte tillit, som gikk både på barn og foreldre. Involverte barnet, Brukte avledning og Fant mer inngripende alternativer om inkluderte sedasjon og bruk av tvang.
Konklusjon: Funnene ulike strategier eller tiltak som sykepleierne tok i bruk for å håndtere situasjoner når barn motsatte seg prosedyren. Man kan se funnene som en trinnvis tilnærming hvor man starter nederst med det grunnleggende, å skape tillit. Deretter går man trinn for trinn, hvor det til slutt ender på mer inngripende tiltak som bruk av tvang. Målet er at man klarer å løse situasjonen før man når det siste trinnet. Videre viser det behovet for å ha større fokus og bevissthet om bruken av tvang, og tvangens mulige konsekvenser
Nøkkelord: Barnesykepleie, prosedyrer, motstand, erfaringer, forebygge, tvang.