Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSylvi Flateland
dc.contributor.advisorAnne Marit Føreland
dc.contributor.authorMarie Antonsen
dc.date.accessioned2022-09-26T16:25:15Z
dc.date.available2022-09-26T16:25:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106931808:68221815
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021519
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Som barnesykepleier er det ikke uvanlig å møte barn som motsetter seg hele eller deler av prosedyren man skal gjennomføre. I de situasjonene hvor barnet ikke samarbeider, og motsetter seg prosedyren, blir det utfordrende for barnesykepleieren og foreldrene. Formål og problemstilling: Formålet med dette masterprosjektet var å undersøke barnesykepleieres erfaringer med situasjoner hvor barn motsetter seg prosedyrer, og hvordan disse situasjonen løses. Problemstilling: «Hvordan håndterer barnesykepleiere situasjoner der barn motsetter seg nødvendige handlinger knyttet til gjennomføring av ulike prosedyrer?» Metode: Studien har et kvalitativt design, med individuelle intervjuer som datainnsamlingsmetode. Analysen av intervjuene er utført etter Braun og Clark’s tematiske analyse. Datamateriale ble samlet inn gjennom 6 semistrukturerte individualintervjuer av sykepleiere. Resultater: Analysen resulterte i 4 hovedtemaer og 9 subtemaer; Etablerte tillit, som gikk både på barn og foreldre. Involverte barnet, Brukte avledning og Fant mer inngripende alternativer om inkluderte sedasjon og bruk av tvang. Konklusjon: Funnene ulike strategier eller tiltak som sykepleierne tok i bruk for å håndtere situasjoner når barn motsatte seg prosedyren. Man kan se funnene som en trinnvis tilnærming hvor man starter nederst med det grunnleggende, å skape tillit. Deretter går man trinn for trinn, hvor det til slutt ender på mer inngripende tiltak som bruk av tvang. Målet er at man klarer å løse situasjonen før man når det siste trinnet. Videre viser det behovet for å ha større fokus og bevissthet om bruken av tvang, og tvangens mulige konsekvenser Nøkkelord: Barnesykepleie, prosedyrer, motstand, erfaringer, forebygge, tvang.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleNår barn motsetter seg
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel