Intensivsykepleiernes erfaring av egen kompetanse og håndtering av utfordrende situasjoner
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021516Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn og hensikt: Forventningene til intensivsykepleiernes faglige forsvarlighet ogkompetanse blir beskrevet og tatt frem i ulike lovverk, retningslinjer, normer etc. Jeg vilundersøke om det er mulig for hver intensivsykepleier å erfare at dereskompetanse samstemmer med de forventningene og den grunnleggende plikten om å tilenhver tid handle faglig forsvarlig. Det foreligger lite forskning fra tidligere på dettefeltet.Metode: Kvalitativ metode med hermeneutisk tilnærming. Det ble gjennomført 6individuelle intervju med semistrukturert intervjuguide, samt 1 pilotintervju.Resultat: Denne studien viser til at intensivsykepleiere erfarer egen kompetanse som god, men ikke tilstrekkelig nok i alle de gitte situasjonene de står overfor i arbeidshverdagen. Trygghet i teoretiskforankring og bruk av systematiske verktøy, sammen med erfaring, individuelle evner og ferdigheter, samt kollegial støtte er med på å bygge selvtillit og trygghet i egen kompetanse. Intensivsykepleierne har behov for å kvalitetssikre egen kompetanse individuelt og i team. Studien viser også til utfordringer i forhold til etiske dilemmaer og behandling av babyer og små barn påintensivavdelingen.Konklusjon: Det at intensivsykepleiernes egen kompetanse alene ikke er tilstrekkelig nok i alle de ulike situasjonene de møter i arbeidshverdagen, truer ikke pasientsikkerheten og kravet om faglig forsvarlig helsehjelp. Det er mange ulike profesjoner og kollegaer de kan innhente kompetanse fra. Intensivsykepleiere trenger kompetanseutvikling for å i møte komme fremtidens samfunn og for egen motivasjon til å fortsette i yrket.