dc.description.abstract | Den offentlige sektor står ovenfor ulike samfunnsutfordringer. For å klare disse utfordringene
er en avhengig av å tenke nytt, blant annet hvordan en kan effektivt arbeide med ulike typer
innovasjoner i organisasjonen. Når en skal gjennomføre innovasjoner er medarbeiderne en
viktig ressurs, dette er fordi de kan være med på å danne idéer, utvikle dem eller utføre
innovasjonen (Høyrup, 2020). Det er tidligere skrevet mye om hvordan en kan inkludere
medarbeiderne, men mindre om når ledelsen burde inkludere dem i de ulike fasene i
innovasjonsprosessen i forhold til innovasjonstype (Aas et al., 2016).
I denne oppgaven blir dette temaet belyst, gjennom å studere helsesektoren. Dette er fordi
helsesektoren er en svært viktig sektor for samfunnet, som stadig møter nye utfordringer
(Willumsen & Kjeldstadli, 2020; Länsisalmi et al., 2006). Basert på dette skal det i denne
oppgaven bli belyst;
“Hvordan involvere medarbeiderne i helsesektoren i de ulike fasene i innovasjonsprosessen,
for ulike innovasjonstyper?”
Dette forskningsspørsmålet blir besvart gjennom en embedded single casestudie om Grimstad
kommune. Det ble totalt gjennomført 6 intervjuer for å få ulike ledere og medarbeidere sine
erfaringer og meninger når det kom til ulike innovasjoner som de hadde arbeidet med. Målet
med intervjuene var å få empiriskmateriale om hvordan medarbeiderne blir involvert og hva
de bidrar med i de ulike innovasjonene. Gjennom casestudien vil en dermed få en større
forståelse for de ansattes bidrag i den offentlige sektor. Innovasjonene ble kategorisert etter
de fire innovasjonstypene til De Vries et al. siden dette er innovasjonstyper som er dannet på
bakgrunn av den offentlige sektor (Bekkers et al., 2011b).
For å kunne sammenligne dataen fra intervjuene ble det tatt utgangspunkt i
innovasjonsprosessen. Dette er fordi gjennom innovasjonsprosessen kan en se hvordan en
innovasjonsidé går fra idé til virkelighet (Fuglsang & Sørensen, 2011). I denne oppgaven blir
det tatt utgangspunkt i fire ulike faser, disse er søkefasen, utvelgelsesfasen, utviklings- og
implementeringsfasen og gevinstrealiseringsfasen (Tidd & Bessant, 2021).
Gjennom funnene ser en at det er ulike måter medarbeiderne burde bli inkludert i de ulike
innovasjonstypene, men at det også er noen av fasene som er relativt like til tross for ulik
innovasjonstype. Det blir også dannet ulike proposisjoner som svar på forskningsspørsmålet
basert på teori og funn, også blir det redegjort for hva dette betyr i virkeligheten. | |