Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAas, Tor Helge
dc.contributor.authorOlsen, Emma Øygarden
dc.date.accessioned2022-09-26T16:24:16Z
dc.date.available2022-09-26T16:24:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106852828:20321404
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021459
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDen offentlige sektor står ovenfor ulike samfunnsutfordringer. For å klare disse utfordringene er en avhengig av å tenke nytt, blant annet hvordan en kan effektivt arbeide med ulike typer innovasjoner i organisasjonen. Når en skal gjennomføre innovasjoner er medarbeiderne en viktig ressurs, dette er fordi de kan være med på å danne idéer, utvikle dem eller utføre innovasjonen (Høyrup, 2020). Det er tidligere skrevet mye om hvordan en kan inkludere medarbeiderne, men mindre om når ledelsen burde inkludere dem i de ulike fasene i innovasjonsprosessen i forhold til innovasjonstype (Aas et al., 2016). I denne oppgaven blir dette temaet belyst, gjennom å studere helsesektoren. Dette er fordi helsesektoren er en svært viktig sektor for samfunnet, som stadig møter nye utfordringer (Willumsen & Kjeldstadli, 2020; Länsisalmi et al., 2006). Basert på dette skal det i denne oppgaven bli belyst; “Hvordan involvere medarbeiderne i helsesektoren i de ulike fasene i innovasjonsprosessen, for ulike innovasjonstyper?” Dette forskningsspørsmålet blir besvart gjennom en embedded single casestudie om Grimstad kommune. Det ble totalt gjennomført 6 intervjuer for å få ulike ledere og medarbeidere sine erfaringer og meninger når det kom til ulike innovasjoner som de hadde arbeidet med. Målet med intervjuene var å få empiriskmateriale om hvordan medarbeiderne blir involvert og hva de bidrar med i de ulike innovasjonene. Gjennom casestudien vil en dermed få en større forståelse for de ansattes bidrag i den offentlige sektor. Innovasjonene ble kategorisert etter de fire innovasjonstypene til De Vries et al. siden dette er innovasjonstyper som er dannet på bakgrunn av den offentlige sektor (Bekkers et al., 2011b). For å kunne sammenligne dataen fra intervjuene ble det tatt utgangspunkt i innovasjonsprosessen. Dette er fordi gjennom innovasjonsprosessen kan en se hvordan en innovasjonsidé går fra idé til virkelighet (Fuglsang & Sørensen, 2011). I denne oppgaven blir det tatt utgangspunkt i fire ulike faser, disse er søkefasen, utvelgelsesfasen, utviklings- og implementeringsfasen og gevinstrealiseringsfasen (Tidd & Bessant, 2021). Gjennom funnene ser en at det er ulike måter medarbeiderne burde bli inkludert i de ulike innovasjonstypene, men at det også er noen av fasene som er relativt like til tross for ulik innovasjonstype. Det blir også dannet ulike proposisjoner som svar på forskningsspørsmålet basert på teori og funn, også blir det redegjort for hva dette betyr i virkeligheten.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleInnovasjon i offentlig sektor
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel