Innovasjon i offentlig sektor
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021459Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Den offentlige sektor står ovenfor ulike samfunnsutfordringer. For å klare disse utfordringeneer en avhengig av å tenke nytt, blant annet hvordan en kan effektivt arbeide med ulike typerinnovasjoner i organisasjonen. Når en skal gjennomføre innovasjoner er medarbeiderne enviktig ressurs, dette er fordi de kan være med på å danne idéer, utvikle dem eller utføreinnovasjonen (Høyrup, 2020). Det er tidligere skrevet mye om hvordan en kan inkluderemedarbeiderne, men mindre om når ledelsen burde inkludere dem i de ulike fasene iinnovasjonsprosessen i forhold til innovasjonstype (Aas et al., 2016).
I denne oppgaven blir dette temaet belyst, gjennom å studere helsesektoren. Dette er fordihelsesektoren er en svært viktig sektor for samfunnet, som stadig møter nye utfordringer(Willumsen & Kjeldstadli, 2020; Länsisalmi et al., 2006). Basert på dette skal det i denneoppgaven bli belyst;
“Hvordan involvere medarbeiderne i helsesektoren i de ulike fasene i innovasjonsprosessen,for ulike innovasjonstyper?”
Dette forskningsspørsmålet blir besvart gjennom en embedded single casestudie om Grimstadkommune. Det ble totalt gjennomført 6 intervjuer for å få ulike ledere og medarbeidere sineerfaringer og meninger når det kom til ulike innovasjoner som de hadde arbeidet med. Måletmed intervjuene var å få empiriskmateriale om hvordan medarbeiderne blir involvert og hvade bidrar med i de ulike innovasjonene. Gjennom casestudien vil en dermed få en størreforståelse for de ansattes bidrag i den offentlige sektor. Innovasjonene ble kategorisert etterde fire innovasjonstypene til De Vries et al. siden dette er innovasjonstyper som er dannet påbakgrunn av den offentlige sektor (Bekkers et al., 2011b).
For å kunne sammenligne dataen fra intervjuene ble det tatt utgangspunkt iinnovasjonsprosessen. Dette er fordi gjennom innovasjonsprosessen kan en se hvordan eninnovasjonsidé går fra idé til virkelighet (Fuglsang & Sørensen, 2011). I denne oppgaven blirdet tatt utgangspunkt i fire ulike faser, disse er søkefasen, utvelgelsesfasen, utviklings- ogimplementeringsfasen og gevinstrealiseringsfasen (Tidd & Bessant, 2021).
Gjennom funnene ser en at det er ulike måter medarbeiderne burde bli inkludert i de ulikeinnovasjonstypene, men at det også er noen av fasene som er relativt like til tross for ulikinnovasjonstype. Det blir også dannet ulike proposisjoner som svar på forskningsspørsmåletbasert på teori og funn, også blir det redegjort for hva dette betyr i virkeligheten.