Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGarmannslund, Per Einar
dc.contributor.authorRosseland, Karin Hårstadhaugen
dc.date.accessioned2022-09-21T16:25:52Z
dc.date.available2022-09-21T16:25:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109999298:51083425
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020468
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunnen for denne oppgaven er et ønske om å belyse fagarbeidernes rolle i skolen. Forskning viser at fagarbeidere i grunnskolen stadig får økt ansvar i spesialundervisning selv om de ikke har undervisningskompetanse, og at de mottar varierende grad av veiledning (Bachmann mfl., 2016; Rambøll, 2010). Det har derfor vært ønskelig å se nærmere på hvordan veiledningstilbudet er hos fagarbeidere som arbeider i videregående opplæring, da det synes mangelfullt belyst. Et annet område knyttet til fagarbeidere som synes mangelfullt belyst er deres forventinger om å mestre sine arbeidsoppgaver. Mestringstro er med på å avgjøre i hvilken grad og hvor lenge man vil forsøke å løse en utfordring (Bandura, 1997; Lai, 2015). Mestringstro er dynamisk og foranderlig (Bandura, 1997). Da veiledning er ment å være en prosess for utvikling synes det svært interessant å se nærmere på følgende problemstilling: «Hvordan påvirker veiledningstilbudet fagarbeideres mestringstro i arbeid med elever med utviklingshemming i videregående skole». Målet med studien er å bidra til økt kunnskap omkring fagarbeidere og deres arbeidshverdag. For å besvare problemstillingen er det utarbeidet et spørreskjema som 18 fagarbeidere fordelt på 6 avdelinger for Hverdagslivstrening (HT) har besvart digitalt. I tillegg er det utført semistrukturerte intervju av tre fagarbeidere på tre ulike HT avdelinger. Resultat viser at veiledningsbegrepet er mangfoldig og blir oppfattet ulikt. Hvordan den enkelte definerer det er med på å påvirke funn. 5 av de totalt 21 fagarbeiderne som deltok i studien oppgir at de ikke har mottatt eller mottar veiledning. Generelt synes veiledningstilbudet å være lite strukturert, tilfeldig og preget av samtaler med spørsmål og svar. Konkrete tilbakemeldinger på praksis er også fremtredende. Fagarbeiderne opplever generelt at de har tro på at de kan støtte elever i læring og undervisning. Funn viser at det avdekkes noe mer variasjon i forhold til elever med dyp grad av utviklingshemming. Gjennom intervju avdekkes det noe mindre mestringstro knyttet til bruk av alternativ og supplerende kommunikasjonshjelpemidler (ASK). Gjennom drøfting fremkommer det at det ikke er noen automatikk i at veiledning fører til mestringstro. Likevel avdekkes det at veiledning har ført til økt mestringstro ved spesifikke tilfeller. Veiledningens innhold og organisering har vært avgjørende for at mestringstro har økt. Funn viser også ved et tilfelle at fravær av veiledning kan føre til redusert mestringstro knyttet til bruk av ASK hjelpemiddel.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleVeiledningstilbudets påvirkning av mestringstro
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel