"Det er noe gull i hver elev, alle mennesker har noe gull i seg, man må bare finne det" En kvalitativ studie av spesialpedagogens opplevelser av arbeidet med å utvikle gode relasjoner med elever med atferdsutfordringer.
Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan spesialpedagogen kan arbeide for å utvikle gode relasjoner med elever som har atferdsutfordringer. Pedagogens relasjon til eleven er helt nødvendig for elevens læringsmiljø. Elever med utfordrende atferd vil ha et særlig utbytte av kvaliteten på relasjonen, samtidig som elevene med slik type atferd har større risiko for å havne i negative samhandlingsmønstre (Drugli, 2012). Spesialpedagogen er et viktig bidrag i opplæringen i det ordinære opplæringstilbudet og ved spesialundervisning. Problemstillingen for denne masteroppgaven er “Hvordan kan spesialpedagogen arbeide med å utvikle gode relasjoner med elever som har atferd som utfordrer?”. For å besvare problemstillingen tas det utgangspunkt i tre kvalitative intervjuer. Spesialpedagoger fra ulike skoler som jobber med elever fra 1-7 klasse med denne tematikken, har latt seg intervjue. Dette la grunnlaget for videre analyse og diskusjon. Ved hjelp av tematisk analyse fremheves fire temaer som belyser hvordan spesialpedagogene arbeidet for å utvikle gode relasjoner med elevene: “bli kjent”, “se eleven”, “voksenrollen”, og “betydning av kollegaer”. Analysene blir sett opp mot teori og forskning om relasjon, relasjonskompetanse og utfordrende atferd. Til slutt oppsummeres det med at temaene som kommer frem i analysen og som diskuteres, kan bidra til økt kunnskap og bevissthet om hvordan man kan arbeide for å utvikle gode relasjoner med elever med utfordrende atferd.