Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLie, Janaina Hartveit
dc.contributor.authorTysseland, Johanne
dc.date.accessioned2022-09-21T16:25:51Z
dc.date.available2022-09-21T16:25:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109999298:3186681
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020466
dc.description.abstractDenne studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan erfarer skolen, PPT og Statped det tverrfaglige samarbeidet rundt elever med Tourettes syndrom?». Formålet har vært å gi innsikt i hvordan ansatte fra ovennevnte instanser erfarer at denne praksisen fungerer. Bakgrunnen for studien var en antagelse om et forbedringspotensial når det kommer til tverrfaglige samarbeid rundt elever med mindre kjente diagnoser eller utfordringer, slik som Tourettes syndrom. Hensikten var i den forlengelse å avdekke forbedringsområder og rette søkelys mot fremmende momenter. Dette for å kunne å gi et bilde av hvordan samarbeidet kan utvikles for å ivareta elevene på best mulig måte. Problemstillingen besvares på bakgrunn av empiri innhentet fra kvalitative forskningsintervjuer. Studiens utvalg består av til sammen seks informanter; to fra skolen, to fra Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) og to fra Statlig pedagogisk tjeneste (Statped). Rent overordnet gir funnene fra studien en fremstilling av hvordan den generelle praksis oppleves å være av varierende kvalitet. Dette på bakgrunn av formelle rammer og kompetansen til den enkelte deltaker i samarbeidene. I form av utfordringer i det tverrfaglige samarbeidet rundt elever med Tourettes syndrom ble følgende momenter fremhevet: Manglende involvering fra Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP), rammene for etablering av samarbeid og manglende kunnskap og kompetanse. De momenter som fremmer det tverrfaglige samarbeidet rundt elever med Tourettes syndrom vises å være felles forståelse, kjennskap til eleven, relasjonsbygging og god struktur. Til slutt gir studiens resultater et bilde av at tverrfaglig samarbeid bidrar til forståelse og helhetlig perspektiv på eleven med Tourettes syndrom og dens vansker. Samtidig understrekes det hvordan godt tverrfaglig samarbeid er essensielt for ivaretakelse av elevene. Samlet sett gir studiens empiri en indikasjon på et forbedringsbehov når det kommer til tverrfaglig samarbeid, både generelt og for elever med Tourettes syndrom. I den forlengelse belyser resultatene hvorfor det er viktig å rette søkelys mot å forbedre denne praksisen, og gir innsikt i hvordan instansene kan bidra til å fremme utviklingen av gode tverrfaglige samarbeid for elever med Tourette.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTverrfaglig samarbeid rundt elever med Tourettes syndrom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel