Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLie, Janaina Hartveit
dc.contributor.authorTaneva, Stefka
dc.date.accessioned2022-09-21T16:25:42Z
dc.date.available2022-09-21T16:25:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109999298:16212406
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020456
dc.description.abstractFormålet med studien er å utvikle kunnskap om det tverrfaglige samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen. Betydningen av sosial inkludering begrunnes i internasjonale konvensjoner som Norge har sluttet seg til, samt føringer i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) og barnehageloven (2005). Alle barn skal læres opp til å sosialiseres i et fellesskap som skal omhandle og ivareta mangfoldet ut fra barnets egne forutsetninger og bakgrunn (United Nations, Educational, Scientific and Cultural Organization, 1994). Barn som mottar spesialpedagogisk hjelp, skal også inkluderes i det ordinære tilbudet i barnehagen. De skal delta i barnegruppen på lik linje med andre barn (Barnehageloven, 2005, § 31; Meld. St. 19 (2015-2016). På bakgrunn av dette ønsker Regjeringen å bygge et lag rundt barn som mottar spesialpedagogisk hjelp (Meld. St. 6 (2019-2020). Dette kan sees i lys av den utviklingsøkologiske modellen (Bronfenbrenner, 1979) som danner en del av det teoretiske grunnlaget i denne studien. Regjeringen ønsker også å styrke samarbeidet mellom ulike aktører som barnehagelærere og spesialpedagoger for å kunne gi et tilbud av høy kvalitet (Meld. St. 6 (2019-2020). Studien har følgende problemstilling: Hvordan samarbeider barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen? For å besvare denne, ble det gjennomført seks individuelle, kvalitative forskningsintervjuer med tre barnehagelærere og tre spesialpedagoger. På bakgrunn av studiens tema og formål, danner en hermeneutisk tilnærming utgangspunktet for dataanalysen, mens en tematisk analyse utgjør selve prosessen med å analysere innsamlet data (Braun & Clarke, 2006; Kvale & Brinkmann, 2015). Samlet sett vitner funnene om at en avklaring av forventninger, god kommunikasjon og bevissthet rundt potensielle utfordringer er sentrale aspekter ved det tverrfaglige samarbeidet. I studien kommer det frem at informantenes forståelse av begrepet sosial inkludering er nært knyttet til informantenes barnesyn, holdninger, kompetanse og arbeidsmåter. Forståelsen av begrepet sosial inkludering danner grunnlaget for organisering av den spesialpedagogiske hjelpen, samt valg av ulike tiltak for å oppnå sosial inkludering. Det fremkommer i studiens funn ulike utfordringer som barnehagelærere og spesialpedagoger bør ta hensyn til for å lykkes med den sosiale inkluderingen av barn med særlige behov.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title(Sam)arbeid for sosial inkludering: En kvalitativ studie om samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel