Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHelmersen, Migle
dc.contributor.advisorHoverak, May Olaug
dc.contributor.authorSørgaard, Silje Helene
dc.date.accessioned2022-09-21T16:25:26Z
dc.date.available2022-09-21T16:25:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106929611:30298078
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020434
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractProsjektets bakgrunn Et folkehelseproblem som har dukket opp i Norge de siste årene er dette med psykisk helse blant barn og unge. Det har derfor blitt sentralt å jobbe med tidlig innsats, og helsefremmende tiltak i barnehager er en arena som er viktig for folkehelsearbeidet. Evaluering av folkehelsetiltak er viktig for å kunne tilrettelegge tiltak på best mulig måte. Hensikt og problemstilling Hensikten med denne studien er å evaluere helsefremmende tiltak som er satt i gang i barnehager, for å se om de har en ønskelig virkning. Problemstillingen er I hvilken grad kan helsefremmende tiltak bidra til positiv utvikling i barnegruppen og helsefremmende praksis hos barnehageansatte? Metode Det er brukt metodetriangulering, med kvalitative fokusgruppeintervju og kvantitative spørreskjemaundersøkelser. Utvalget bestod av barnehageansatte, både assistenter, pedagoger og styrere, som hadde vært med på de helsefremmende tiltakene. Rekrutteringen skjedde ved metoden tilgjengelighetsutvalg. I analysearbeidet ble tematisk analyse inspirert av Braun og Clarke brukt. Resultater Funnen i denne studien viser at helsefremmende tiltak i stor grad har en positiv virkning for miljøet i barnehager. Sentrale faktorer er at leker og lekemiljø skaper glede og inkludering, og relasjonskompetanse og trygge voksne spille en rolle hos ansatte. Noen implementerings- og organiseringsproblemer oppstod, og viktigheten av å evaluere tiltak blir belyst. Konklusjon Denne studien bidrar til å belyse positive sider og utfordringer ved helsefremmende tiltak i barnehager, hva som funker og hva som ikke funker. Stort sett er barnehageansatte fornøyd med tiltakene, til tross for noen mangler. Nøkkelord: Folkehelse, psykisk helse, tidlig innsats, inkludering, barnehageansatte, barnehagebarn
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMiljø for lek, læring, vennskap og inkludering. En mixed method studie som evaluerer helsefremmende tiltak i barnehager.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel