Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBere, Elling
dc.contributor.authorMartnes, Jørgen Jerstad
dc.date.accessioned2022-09-21T16:25:25Z
dc.date.available2022-09-21T16:25:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106929611:70575412
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020433
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Regelmessig fysisk aktivitet har flere helsemessige fordeler og aktiv transport er en beleilig måte å implementere fysisk aktivitet i hverdagen. El-lastesykler kan bidra til å overkomme typiske barrierer for sykling og øke aktiv transport, sammen med muligheten for frakte med seg last som dagligvarer eller barn. Formål: Formålet med denne studien er å sammenligne tid og treningsintensitet ved 1) El-sykling med og uten last og 2) El-sykling med last og bilkjøring Metode: Denne studien har et randomisert crossover design, og 11 deltagere (6 kvinner) ble rekruttert gjennom bekvemmelighetsutvelgelse. Deltagerne syklet/kjørte en 4.5 km løype med tre forskjellige transportmidler: En El-sykkel med 30 kg last, en El-sykkel uten last og en bil. Oksygenopptak ble målt med en bærbar oksygenanalysator (Metamax 3B) og tiden ble målt på stedet av testleder ved bruk av en stoppeklokke. Resultater: El-sykling med last tok lenger tid enn El-sykling uten last (11,8 min vs. 11,1 min, p=0,017) og bilkjøring (11,8 min vs. 8,8 min, p=0,002). Det var ingen signifikant forskjell i treningsintensitet mellom El-sykling med og uten last, men El-sykling med last medførte signifikant høyere treningsintensitet sammenlignet med bilkjøring (4,9 METs vs. 1,4 METs, p=<0,001) Konklusjon: El-lastesykler kan være en passende måte å øke mengden aktiv transport og dermed fysisk aktivitet
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titlePhysical activity when riding an electric assisted bicycle with and without cargo
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel