dc.description.abstract | Bakgrunn: Regelmessig fysisk aktivitet har flere helsemessige fordeler og aktiv transport er en beleilig måte å implementere fysisk aktivitet i hverdagen. El-lastesykler kan bidra til å overkomme typiske barrierer for sykling og øke aktiv transport, sammen med muligheten for frakte med seg last som dagligvarer eller barn.
Formål: Formålet med denne studien er å sammenligne tid og treningsintensitet ved 1) El-sykling med og uten last og 2) El-sykling med last og bilkjøring
Metode: Denne studien har et randomisert crossover design, og 11 deltagere (6 kvinner) ble rekruttert gjennom bekvemmelighetsutvelgelse. Deltagerne syklet/kjørte en 4.5 km løype med tre forskjellige transportmidler: En El-sykkel med 30 kg last, en El-sykkel uten last og en bil. Oksygenopptak ble målt med en bærbar oksygenanalysator (Metamax 3B) og tiden ble målt på stedet av testleder ved bruk av en stoppeklokke.
Resultater: El-sykling med last tok lenger tid enn El-sykling uten last (11,8 min vs. 11,1 min, p=0,017) og bilkjøring (11,8 min vs. 8,8 min, p=0,002). Det var ingen signifikant forskjell i treningsintensitet mellom El-sykling med og uten last, men El-sykling med last medførte signifikant høyere treningsintensitet sammenlignet med bilkjøring (4,9 METs vs. 1,4 METs, p=<0,001)
Konklusjon: El-lastesykler kan være en passende måte å øke mengden aktiv transport og dermed fysisk aktivitet | |