"Problemet er at hele kulturfeltet ble skåret over samme kam" - Hvordan har pandemien påvirket livemusikken i Norge, med fokus på populærmusikk og festivaler?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3020399Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
12. mars 2020 stengte den norske regjeringen ned store deler av samfunnet vårt på grunn av den pågående pandemien. Nedstengningen rammet kultursektoren i Norge hardt. Formålet med denne masteroppgaven var derfor å se hvordan pandemien har påvirket livemusikken i Norge og konsekvenser det har ført med seg. Med tanke på at livemusikken kan omhandle ulike felt i kultursektoren har jeg måttet avgrense oppgaven. Problemstillingen lyder slik:«Hvordan har pandemien påvirket livemusikken i Norge, med fokus på populærmusikk og festivaler?»
Målsettingen til oppgaven er å bidra med kunnskap og forståelse hvordan pandemien har påvirket livemusikken sett fra tre perspektiver: aktør, utøver og publikum. For å kunne se på problemstillingen fra de ulike perspektivene har jeg i denne studien benyttet meg av «Mixed Methods» som er en kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ metode.
Den kvalitative metoden består av semi-strukturerte forskningsintervju hvor utvalget består av en aktør og en utøver som jobber heltid i musikkbransjen. Begge intervjuene ble tatt opp med båndopptaker og transkribert. Et sentralt funn i intervjuene er at pandemien helt klart har ført med seg store konsekvenser for utøver og arrangør. Konsekvensene er koblet sammen med økonomi, arbeidsledighet og publikum.
Intervjuene var med på å danne grunnlaget for spørreundersøkelsen i den kvantitative tilnærmingen. Spørreundersøkelsen ble delt på nett, hvor formålet var å få en oversikt over publikumsvaner og deres tanker om fremtiden til livemusikken. Funnene fra undersøkelsen tyder på at respondentene har hatt et stort savn av livemusikk under nedstengningen. Publikum er åpne for å dra på flere konserter og festivaler nå som samfunnet er åpnet opp igjen. De viser også stor håp og tro til at livemusikken i Norge vil kunne komme seg tilbake til hvordan den var før pandemien igjen.