Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHellstrom, Magnus Mikael
dc.contributor.authorWestby, Jonas
dc.contributor.authorTrommestrad, Oddbjørn
dc.date.accessioned2022-09-21T16:24:09Z
dc.date.available2022-09-21T16:24:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106851865:36775925
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020342
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ser på hvordan leverandørbedrifter i Agder tilnærmer seg det fremvoksende markedet - havvind. Dette gjennom å undersøke bedrifters forretningsmodell, strategier og dynamiske kapabiliteter. I dag representerer havvindmarkedet både spennende muligheter og utfordringer for leverandørbedrifter. Og i startfasen kan markedet på flere måter karakteriseres som svært dynamisk med stadig endrede markedsforutsetninger. Denne endringskonteksten kan derfor medføre et behov for at leverandørbedriftene må tilpasse deres forretninger og strategiske utgangspunkt. I lys av dette behovet har denne oppgaven til formål å undersøke hvordan bedriftene benytter deres forretningsmodell og strategier i havvindkonteksten. Og for å undersøke hvordan bedriftene kan evne å lykkes i tilnærmingen til denne konteksten, settes det også et søkelys på dynamiske kapabiliteter. Denne oppgaven tar utgangspunkt i en casestudie med et utvalg leverandørbedrifter i Agder. Og det er brukt en kvalitativ metode for datainnsamling med et abduktivt forskningsdesign. Dette innebar et teoretisk utgangspunkt i forretningsmodell og strategier, som ble justert til å inneholde teori om dynamiske kapabiliteter. I tillegg til det teoretiske rammeverket ble det også inkludert et bakgrunns kapittel for å innlede med en overordnet forståelse av oppgavens kontekst og markedsforutsetninger. Det empiriske datagrunnlaget ble innhentet gjennom kvalitative intervjuer med en semistrukturert intervjuguide. Det ble også gjennomført et innledende forarbeid som i tillegg til et utvalg rapporter og artikler, også innebar møter med to aktuelle representanter fra klynge og leverandørindustri. Leverandørindustrien i Agder har et særegent potensialt for å kunne lykkes med havvind, både som region og for enkeltbedrifter. Dette grunnet en unik historie og erfaring særlig i tilknytning til olje og gass, og marin industri. Denne relaterte erfaringen gir derfor store muligheter inn i en havvind satsning. Intervju-respondentene i denne oppgaven hadde slik relatert erfaring fra sin eksisterende industri, og har nå begynt å sanse muligheter innenfor havvind. Hovedfunnene som ble gjort i dette studiet viser at bedriftens særegne spesialkompetanse sammen med strategiske samarbeid er viktige dynamiske kapabiliteter for å skape konkurransefortrinn. I tillegg peker studien på viktigheten av å balansere forretningsmodellen, endringsstrategier og dynamiske kapabiliteter for å lykkes i tilnærmingen mot havvind.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleI tilnærmingen til en ny industri - Havvind
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel