Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersen, Rune
dc.contributor.advisorInstefjord, Elen Johanna
dc.contributor.authorAasen, Karen Elene
dc.contributor.authorLindesteg, Oda Gyland
dc.date.accessioned2022-09-21T16:23:16Z
dc.date.available2022-09-21T16:23:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106885282:23996243
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020294
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan kommunalt ansatte opplever å bruke digitale samhandlingsverktøy gjennom å se nærmere på digitale kurs, opplæring og integrering av digitale verktøy. Vi har valgt å fokusere på Microsoft Teams som det digitale samhandlingsverktøyet i denne oppgaven. Vi har utarbeidet en ressurs til bruk for alle ansatte i Grimstad kommune som består av opplæringsvideoer på et grunnleggende nivå. Ettersom forskningsspørsmålene handler om digitale kurs, opplæring og integrering av et nytt verktøy, har vi valgt å vise til relevant forskningsteori rundt pedagogikk, akseptanse og læring. Det teoretiske grunnlaget består av andragogimodellen, avlæringsmodellen, teknologiakseptmodellen, motstand mot endring, TPACK-rammeverket og mikrolæringsmodellen. Vi har brukt en fenomenologisk tilnærming med metodetriangulering som består av en spørreundersøkelse og to semi-strukturerte intervjuer. Kartleggingen av de ansatte ble utført gjennom en spørreundersøkelse, der seks av deltakerne ble valgt til å gjennomføre et før-intervju. Etter før-intervjuet ble de bedt om å delta i kurset vårt. Deretter tok de del i etter-intervjuet for å gi sine tilbakemeldinger om kurset. Resultatene fra forskningen vår viser at de ansatte ser på digitale kurs som fordelaktige. De foretrekker segmenterte kurs som inneholder korte videoer med relevant innhold som kan bidra til å holde konsentrasjon og fokus. Funnene viser også at det er mangel på tilstrekkelig opplæring i Teams, og enkelte opplever å ha blitt “kastet ut” i å bruke verktøyet. Det legges vekt på at opplæring bør være en prioritet under integrering av nye verktøy. Mangel på opplæring har ført til utfordringer under implementeringen og integreringen av det digitale samhandlingsverktøyet. Noen av disse utfordringene peker på motstand mot endring, teknologiaksept og avlæring av et nytt system. De ansatte har uttrykket nysgjerrighet og positivitet til å lære mer om verktøyet, og ressursen har blitt tatt godt imot. For veien videre foreslår vi å bruke denne ressursen som en modell for fremtidig utvikling.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleAnsattes opplevelse av teknologi: Hvordan ansatte i Grimstad kommune opplever å bruke digitale samhandlingsverktøy
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel