Ressursbruk ved spilladapsjon
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3020293Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Å bruke digitale spill i undervisningssammenheng er en økende praksis. At lærere tar de unges fritidsaktiviteter inn i en pedagogisk setting oppleves som å være motiverende og engasjerende for elevene. Likevel er det mye som tyder på at praksisen ikke alltid er like lett å anvende. Innenfor forskning på digital spillbasert undervisning er det gjennomført en rekke studier som undersøker de utfordrende sidene ved praksisen. Flere av hindringene gir tidsmessige utfordringer, noe som er svært problematisk innenfor skolens strukturelle rammer. Denne studien vil se på ressursbruk og tidsmessige aspekter ved spillbasert undervisning. "I et undervisningsforløp der digitale spill blir tatt i bruk, hva krever mest tid og hvorfor?" er masteroppgavens overordnede problemstilling. På grunn av stadige utfordringer som følge av pandemien måtte oppgaven tilpasses metodisk etter det som realistisk kunne gjennomføres. Det endelige forskningsdesignet består av både kvalitative og kvantitative metoder som undersøker ressursbruk og tidsmessige aspekter ved digital spillbasert undervisning. Metodisk ble det gjennomført intervju, observasjon og spørreundersøkelse. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven omhandler lærerens ståsted i undervisningspraksisen, og vektlegger tidsaspektet ved læring.
Det er mye som tyder på at tidsaspektet bør tas i betraktning i større grad ved planlegging og praktisering av digital spillbasert undervisning. Tid er en ressurs som ikke kan fornyes, og hvilke valg som tas er avgjørende for det tidsmessige utfallet i undervisningen.
Nøkkelord: Digitale spill, digital spillbasert undervisning, ressursbruk, tid.