• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Engineering and Science
  • Department of Information and Communication Technology
  • Master's theses in Multimedia and Educational Technology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Engineering and Science
  • Department of Information and Communication Technology
  • Master's theses in Multimedia and Educational Technology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ressursbruk ved spilladapsjon

Solberg, Victoria
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uia:inspera:106885282:11274977.pdf (7.288Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3020293
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Multimedia and Educational Technology [38]
Abstract
Å bruke digitale spill i undervisningssammenheng er en økende praksis. At lærere tar de unges fritidsaktiviteter inn i en pedagogisk setting oppleves som å være motiverende og engasjerende for elevene. Likevel er det mye som tyder på at praksisen ikke alltid er like lett å anvende. Innenfor forskning på digital spillbasert undervisning er det gjennomført en rekke studier som undersøker de utfordrende sidene ved praksisen. Flere av hindringene gir tidsmessige utfordringer, noe som er svært problematisk innenfor skolens strukturelle rammer. Denne studien vil se på ressursbruk og tidsmessige aspekter ved spillbasert undervisning. "I et undervisningsforløp der digitale spill blir tatt i bruk, hva krever mest tid og hvorfor?" er masteroppgavens overordnede problemstilling. På grunn av stadige utfordringer som følge av pandemien måtte oppgaven tilpasses metodisk etter det som realistisk kunne gjennomføres. Det endelige forskningsdesignet består av både kvalitative og kvantitative metoder som undersøker ressursbruk og tidsmessige aspekter ved digital spillbasert undervisning. Metodisk ble det gjennomført intervju, observasjon og spørreundersøkelse. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven omhandler lærerens ståsted i undervisningspraksisen, og vektlegger tidsaspektet ved læring.

Det er mye som tyder på at tidsaspektet bør tas i betraktning i større grad ved planlegging og praktisering av digital spillbasert undervisning. Tid er en ressurs som ikke kan fornyes, og hvilke valg som tas er avgjørende for det tidsmessige utfallet i undervisningen.

Nøkkelord: Digitale spill, digital spillbasert undervisning, ressursbruk, tid.
 
 
 
Publisher
University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit