Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHidle, Kari-Mette Walmann
dc.date.accessioned2022-09-01T09:30:52Z
dc.date.available2022-09-01T09:30:52Z
dc.date.created2022-04-05T21:55:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHidle, K.M.W (2022). Barns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag: En analyse av kontinuitet og progresjon i planverket forsmåskole og barnehage. Acta Didactica Norden (ADNO). 16 (1), 25.en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015068
dc.description.abstractPraktiske erfaringer er en viktig kilde til sakkunnskap i samfunnsfag på småskoletrinnet. 97 prosent av elevene har 2–5 års barnehageerfaring når de begynner på skolen, og innholdet i barnehagehverdagen har betydning for skolestarternes erfaringsrikdom. Styringsdokumentene legger premisser for barns tilgang til slike erfaringer, og artikkelens problemstilling er: I hvilken grad legger planverket til rette for faglig progre-sjon mellom nærmiljø og samfunn i barnehagen og samfunnsfag på småskoletrinnet? Materialet er hentet fra Rammeplan for barnehagen (RP17) og Læreplan i samfunnsfag (LK20). For å sammenlikne så forskjellige plandokumenter har jeg utviklet et analyse-verktøy med utgangspunkt i Deweys teori om progresjon som kontinuitet i erfaring. Erfaringsbegrepet er operasjonalisert, og ved hjelp av dimensjonene kontinuitet og utvidelse har jeg utviklet en typologi med typene progresjon, kontinuitet, avbrudd og fragmentering. Denne teoretiseringen kan brukes på flere fag og materialer, og er et av artikkelens originale bidrag. Det andre er den komparative analysen ved hjelp av verk-tøyet. Analysen har to hovedfunn. Det første er at planverket er ambivalent når det gjelder faglig progresjon. Rammeplan for barnehagen krever at barn skal tilbys sam-funnsfagrelevante erfaringer innen alle temaene de møter gjennom kompetansemål iskolens samfunnsfag de to første årene, men læreplanen synes i begrenset grad å kjenne og ta hensyn til hvilke samfunnsfagrelevante erfaringer barn skal tilbys i barnehagen. Det andre er at læreplanen for samfunnsfag i skolen i liten grad vektlegger erfaringens betydning i barns læring. Operasjonalisering av intensjonen om utforsking, lek, aktivi-teter og praktiske handlinger på forskjellige arenaer i lokalmiljøet som forutsettes i over-ordnet del av læreplanen, overlates dermed til det lokale planarbeidet.en_US
dc.description.abstractBarns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag: En analyse av kontinuitet og progresjon i planverket forsmåskole og barnehageen_US
dc.description.abstractChildren’s access to experiences relevant to social studies: Analysing continuity and progression in the curricula for the Lower Primary Levels and Early Childhood Education and Careen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherActa Didactica Nordenen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSamfunnsfagdidaktikken_US
dc.subjectDidactics for the social sciencesen_US
dc.subjectKritisk tenkningen_US
dc.subjectCritical thinkingen_US
dc.subjectLæreplananalyseen_US
dc.subjectAnalysis of the curriculumen_US
dc.subjectBegynneropplæringen_US
dc.subjectEarly Years Educationen_US
dc.titleBarns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag: En analyse av kontinuitet og progresjon i planverket forsmåskole og barnehageen_US
dc.title.alternativeBarns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag: En analyse av kontinuitet og progresjon i planverket forsmåskole og barnehageen_US
dc.title.alternativeChildren’s access to experiences relevant to social studies: Analysing continuity and progression in the curricula for the Lower Primary Levels and Early Childhood Education and Careen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Acta Didactica Nordenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360en_US
dc.source.pagenumber25en_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.8788
dc.identifier.cristin2015527
dc.source.articlenumber8en_US
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal