Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSætra, Mette K Ragnhildstveit
dc.contributor.authorMelby, Kristian Leonard
dc.contributor.authorSafari, Mugula Chris
dc.contributor.authorBachke, Carl Christian
dc.date.accessioned2022-08-04T06:59:52Z
dc.date.available2022-08-04T06:59:52Z
dc.date.created2022-06-14T15:32:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationSætra, M. K. R., Melby, K. L., Safari, M. C. & Bachke, C. C. (2022). «Vi gjorde hverandre gode, men det dabbet av og stoppet opp»: Vernepleierstudenters erfaringer med loggskriving og gruppeveiledning. NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 7 (1).en_US
dc.identifier.issn2535-3047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010056
dc.description.abstractArtikkelens hensikt er å belyse problemstillingen Hvilke erfaringer har studenter med loggskriving, gruppeveiledning og kombinasjonen av disse i praksisstudier i vernepleierutdanningen?Erfaringer med bruk av logger og gruppeveiledning i vernepleierutdanningens praksisstudier har ikke vært beskrevet i tidligere studier. To fokusgruppeintervjuer med studenter i sjette semester utgjør datamaterialet.Funnene viser at deltagerne husker godt hvordan loggskriving og gruppeveiledning ble brukt i førsteårs praksisperiode. Erindringene preges av at aktivitetene hver for seg og i kombinasjon varlæringsfremmende: Loggskrivingen styrker bevisstheten rundt praksiserfaringer. Gruppeveiledningen stimulerer refleksjonen knyttet til egne og medstudenters logginnhold, og fremmer kollegialanerkjennelse studentene imellom. Kombinasjonen loggskriving-gruppeveiledning med fastmøtestruktur og tydelige rammer bidrar over tid til forutsigbarhet og trygghet. Studentene erfarte lite kontinuitet i opplegget med loggskriving og gruppeveiledning i de to etterfølgende praksisperiodene, og de etterlyser mer gjenbruk av opplegget fra første praksisperiode. Ønsket om kontinuitet er et viktig innspill til faglærere i vernepleierutdanningen. Artikkelen diskuterer likevel hvorvidt full kontinuitet i metodebruk er didaktisk klokt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Vi gjorde hverandre gode, men det dabbet av og stoppet opp»: Vernepleierstudenters erfaringer med loggskriving og gruppeveiledningen_US
dc.title.alternative«Vi gjorde hverandre gode, men det dabbet av og stoppet opp»: Vernepleierstudenters erfaringer med loggskriving og gruppeveiledningen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.source.volume7en_US
dc.source.journalNORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15845/ntvp.v7i1.3413
dc.identifier.cristin2031854
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal