dc.contributor.author | Sætra, Mette K Ragnhildstveit | |
dc.contributor.author | Melby, Kristian Leonard | |
dc.contributor.author | Safari, Mugula Chris | |
dc.contributor.author | Bachke, Carl Christian | |
dc.date.accessioned | 2022-08-04T06:59:52Z | |
dc.date.available | 2022-08-04T06:59:52Z | |
dc.date.created | 2022-06-14T15:32:29Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Sætra, M. K. R., Melby, K. L., Safari, M. C. & Bachke, C. C. (2022). «Vi gjorde hverandre gode, men det dabbet av og stoppet opp»: Vernepleierstudenters erfaringer med loggskriving og gruppeveiledning. NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 7 (1). | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-3047 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3010056 | |
dc.description.abstract | Artikkelens hensikt er å belyse problemstillingen Hvilke erfaringer har studenter med loggskriving, gruppeveiledning og kombinasjonen av disse i praksisstudier i vernepleierutdanningen?Erfaringer med bruk av logger og gruppeveiledning i vernepleierutdanningens praksisstudier har ikke vært beskrevet i tidligere studier. To fokusgruppeintervjuer med studenter i sjette semester utgjør datamaterialet.Funnene viser at deltagerne husker godt hvordan loggskriving og gruppeveiledning ble brukt i førsteårs praksisperiode. Erindringene preges av at aktivitetene hver for seg og i kombinasjon varlæringsfremmende: Loggskrivingen styrker bevisstheten rundt praksiserfaringer. Gruppeveiledningen stimulerer refleksjonen knyttet til egne og medstudenters logginnhold, og fremmer kollegialanerkjennelse studentene imellom. Kombinasjonen loggskriving-gruppeveiledning med fastmøtestruktur og tydelige rammer bidrar over tid til forutsigbarhet og trygghet. Studentene erfarte lite kontinuitet i opplegget med loggskriving og gruppeveiledning i de to etterfølgende praksisperiodene, og de etterlyser mer gjenbruk av opplegget fra første praksisperiode. Ønsket om kontinuitet er et viktig innspill til faglærere i vernepleierutdanningen. Artikkelen diskuterer likevel hvorvidt full kontinuitet i metodebruk er didaktisk klokt. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | «Vi gjorde hverandre gode, men det dabbet av og stoppet opp»: Vernepleierstudenters erfaringer med loggskriving og gruppeveiledning | en_US |
dc.title.alternative | «Vi gjorde hverandre gode, men det dabbet av og stoppet opp»: Vernepleierstudenters erfaringer med loggskriving og gruppeveiledning | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2022 The Author(s) | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 | en_US |
dc.source.volume | 7 | en_US |
dc.source.journal | NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.15845/ntvp.v7i1.3413 | |
dc.identifier.cristin | 2031854 | |
cristin.qualitycode | 1 | |