Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Kristine Kolloen
dc.date.accessioned2015-09-22T07:02:03Z
dc.date.available2015-09-22T07:02:03Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/300991
dc.descriptionMasteroppgave kunstfag- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg samspillet mellom lek og formidling med utgangspunkt i BARNAS Kunstmuseum på Sørlandets Kunstmuseum. I oppgaven undersøkes og drøftes ulike former for museumsformidling, og hvorvidt lek kan fremstå som en egen formidingsstrategi. Intensjonen er å kunne belyse formidlingsstrategier rettet mot barn, og synliggjøre de muligheter som dette kan medbringe. Tilnærmingen til denne undersøkelsen består av to deler: Jeg har tatt for meg tre forstudier for å bli kjent med feltet. Jeg har så gjennomført en empirisk undersøkelse, som settes i sammenheng med teorien jeg har tatt for meg. Empirigrunnlaget viser derfor til de ulike perspektivene som har synliggjort seg i løpet av undersøkelsen. Forstudiene jeg har tatt for meg er Børneutstillingene ved Statens Museum for Kunst i København, KunstLab under KODE i Bergen og «Modellen. En modell för ett kvalitativt samhälle» av Palle Nielsen, et kunstverk som ble utstilt ved det Moderna Museet i Stockholm i 1968. Jeg har kort analysert og drøftet hvert studie med utgangspunkt i lek og formidling. Utvalget er foretatt med et ønske om å bli kjent med feltet som videre danner flere diskusjonsgrunnlag. Det undersøkende arbeidet er basert på to observasjoner ved BARNAS Kunstmuseum og to intervjuer med ansatte på Sørlandets Kunstmuseum. Jeg har observert to ulike barnehagegrupper som har oppholdt seg i avdelingen til ulike tider. Med dette ønsket jeg å synliggjøre deres handlingsmønstre i avdelingen og se på hvordan målgruppen benytter avdelingen. Intensjonen med intervjuene var å kunne gjøre rede for museets intensjoner og visjoner for avdelingen. I teorien har jeg viser jeg til ulike former for formidling, hvor formidlingen fremstår som dirkete og indirekte. Her har jeg også tatt for meg lek, der jeg har valgt å konkludere leken som indre og ytre styrt. Resultatene av undersøkelsen viser at BARNAS Kunstmuseum er en opplevelsesorientert avdeling, som vektlegger barnets selvutvikling. Det pedagogiske synet fremtrer som indirekte, som en konsekvens av indirekte formidling. Sørlandets Kunstmuseum har utformet en avdeling som bidrar til nye syn på hvordan et kunstmuseum er, og kan være. Samspillet mellom lek og formidling i BARNAS Kunstmuseum fremstår som noe unikt; gjennom lek og aktivitet kan barna tilnærme seg kunsten – på en annen måte. Det forbeholdes av barnas erfaringer og forutsetninger, hvor kunsten er en del av opplevelsen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationKF 500
dc.titleLekeplass eller kunstmuseum? En undersøkelse av samspillet mellom lek og formidling i BARNAS Kunstmuseum på Sørlandets Kunstmuseumnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Cultural science: 060nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber119 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel