• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Nordic Languages and Literature
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Nordic Languages and Literature
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gunnar Wærness’ Bli verden - et avantgardistisk kunstverk i rammen av en tegneserie?

Føreland, Line Reichelt
Master thesis
Thumbnail
View/Open
NO-500 - masteroppgave Line R. Føreland.pdf (3.464Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/300974
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Nordic Languages and Literature [94]
Abstract
Gunnar Wærness ga i 2007 ut Bli verden, et upaginert verk hvor bilder og verbaltekst blandes til en slags visuelle dikt. Bilder og verbaltekst forekommer her i sammensetninger der billedlige og verbaltekstlige elementer tidvis er synonyme, tidvis antonyme, eventuelt følger ulike system. I anmeldelsene av utgivelsen blir det tydelig at kritikerne mangler en fremgangsmåte og begrepsapparat for å anmelde et slikt verk. Resultatet er en rekke anmeldelser som etterlikner verkets fragmentariske karakter. De inneholder en oppramsing av ytre kjennetegn, men mangler i stor grad diskusjon rundt poetens poetiske prosjekt og metode. I denne oppgaven tar jeg for meg disse anmeldelsene, og supplerer med andre lesemåter.

Min påstand er at tegneserieteori og kunnskap om tradisjon og avantgarde, herunder emblematikk, er avgjørende kunnskap for forståelsen av Bli verden. Relevante tegneserieelementer er snakkebobler, kausalitet, rutas perspektiv og utforming, leseretning og såkalt splashpage. De avantgardistiske kjennetegnene er overraskelse og fremmedgjøring, destruksjon av helhet, montasjen som teknikk og emblematikk. Wærness skaper ikke mening i tradisjonell forstand, men benytter emblematiske og historiske referanser til å sette sammen et gåtefullt verk for deretter å overlate skapelse av meningen til leseren. Særegent for dette gåtefulle verket er kombinasjonen mellom det populære og tilgjengelige tegneseriemediet og den mer elitistiske og uhåndgripelige emblematikken.

Verket problematiserer og illustrerer visuelt temaer som forskjellen mellom menneske og dyr, skillet mellom verbaltekst og bilder, tilvant leseretning og metoder samt navngivingsprosesser og kategoriseringssystemer som meningsskapende taksonomi.
Description
Masteroppgave nordisk språk og litteratur- Universitetet i Agder, 2015
Publisher
Universitetet i Agder ; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit