dc.description.abstract | I denne masteravhandlingen foretar jeg en retorisk multimodal tekstanalyse av to
holdningskampanjer, som tar for seg tematikken netthets. Oppgavens overordnede mål er å
avdekke hvilke retoriske strategier kampanjefilmene benytter i forsøket på å påvirke
tilskuernes holdninger. Kampanjefilmene jeg har valgt å ta utgangspunkt i er Stoppnetthets,
som er regissert av Steffan Strandberg og filmselskapet Come Back Films. I tillegg til Kors på
halsen sin kampanjefilm Jeg elsker Fortnite.
Kampanjefilmene inneholder den samme tematikken, men ut ifra analysedelen og
drøftingsdelen fremkommer det at de benytter seg av to ulike tilnærmingsmåter til retorikk. I
Stoppnetthets brukes kjendiser og humor som retoriske strategier for å få tilskueren til å
reflektere over tematikken, mens i Jeg elsker Fortnite brukes fremstillingen av lidende andre
som et retorisk grep for å få tilskueren til å identifisere seg med den lidende. | |