Ord har makt
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007957Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne masteravhandlingen foretar jeg en retorisk multimodal tekstanalyse av to holdningskampanjer, som tar for seg tematikken netthets. Oppgavens overordnede mål er å avdekke hvilke retoriske strategier kampanjefilmene benytter i forsøket på å påvirke tilskuernes holdninger. Kampanjefilmene jeg har valgt å ta utgangspunkt i er Stoppnetthets,som er regissert av Steffan Strandberg og filmselskapet Come Back Films. I tillegg til Kors på halsen sin kampanjefilm Jeg elsker Fortnite.
Kampanjefilmene inneholder den samme tematikken, men ut ifra analysedelen og drøftingsdelen fremkommer det at de benytter seg av to ulike tilnærmingsmåter til retorikk. I Stoppnetthets brukes kjendiser og humor som retoriske strategier for å få tilskueren til å reflektere over tematikken, mens i Jeg elsker Fortnite brukes fremstillingen av lidende andre som et retorisk grep for å få tilskueren til å identifisere seg med den lidende.