Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMagnus Thunes Jensen og Tor Jørund Føreland Pedersen
dc.contributor.authorKnut André Hanssen Skagestad
dc.date.accessioned2022-07-20T16:23:12Z
dc.date.available2022-07-20T16:23:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109975712:2043551
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007331
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDette prosjektet har hatt to sammenvevde ambisjoner: å produsere en fullstendig spillefilm, samt utforske og forstå selve filmskapingsprosessen gjennom dets fasetter. Jeg har brukt karakterer som et fokalpunkt i denne masteroppgaven – både fordi de utgjør en svært viktig del av enhver fortelling, samtidig som det også vil være en yndet temperaturmåler i mitt virke som manusforfatter. Tankesett rundt kunstnerisk utviklingsarbeid har utgjort grunnlaget for min metodiske framgangsmåte, da min kunstneriske utvikling som filmskaper og manusforfatter har vært kjernen i oppgaven. I metoden har jeg også integrert hermenutikk, som hjelper meg å forstå filmskapingsprosessens mange ledd, og hvordan de er med på å påvirke hverandre og min forståelse av hva det faktisk vil si å lage film. Jeg har avgrenset hele produksjonsforløpet i fire distinkte faser: idé-, skrive-, innspillings- og redigeringsfasen. Ved utfordringen av å bearbeide en annens grunnidé, har jeg innsett for mitt eget vedkommende at det er hos karakterene at fortellingsprosessen begynner. Etter å ha dannet et klarere bilde av hvem karakterene er, den røde tråden i fortellingen og en klar forestilling om sjanger, har jeg et bedre utgangspunkt i overgangen til skrivefasen og utarbeidelsen av manusutkastene – og hvordan jeg kunne bruke karakterene til å underbygge tematikken. Men som medskaper og medregissør har jeg også kunnet påvirke produksjonen og den videre utviklingen av filmen selv etter at det endelige utkastet av manuset var ferdigstilt. Jeg har kunnet være med på å bestemme hvilke skuespillere som skal levendegjøre de ulike karakterene, samtidig som jeg også måtte akseptere at jeg var en del av en helhet, hvor alles visjoner måtte respekteres. Dette fortsatte også inn i både innspillings- og redigeringsfasen, men det var samtidig en balansegang i det: det var viktig for min egen utvikling at jeg turte å forsvare mine visjoner og tanker selv om jeg synes det var vanskelig. Den helhetlige vanskelighetsgraden har bidratt til å tydeliggjøre min kunstneriske utvikling og lærdommene fra utallige erfaringer. Vår gruppe på fire har gjennom problemløsning og god kommunikasjon kunnet holde sammen gjennom tøffe tider. Det har vært en svært viktig grobunn i min utvikling, og utviklingen av karakterene. Forståelsen av et ledd av produksjonen har gitt ny forståelse for et annet – et sirkelbevegende forståelsesmønster som har resultert i at jeg står stødigere neste gang jeg ønsker å begi meg ut på et slikt ambisiøst prosjekt.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleFra idé til film Kunsten med karakterene
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel