Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaaland, Geir
dc.contributor.authorPettersen, Anna Innvær
dc.contributor.authorSvorkås, Annelise Søpstad
dc.date.accessioned2022-07-19T16:23:20Z
dc.date.available2022-07-19T16:23:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110159634:22882143
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006813
dc.description.abstractRevisjonsbransjen i Norge er preget av høy konkurranse og høyt prispress. I dag dominerer «de fem store» aktørene markedet i stor grad, og de små og mellomstore revisjonsselskapene opplever at det er utfordrende å beholde eksisterende kunder samt tiltrekke seg nye. De små og mellomstore aktørene scorer vesentlig høyere på kundetilfredshet enn de større aktørene, men faller likevel bakpå i kampen om kundene. Mange av disse kundene er selskaper som er relativt enkle og ukompliserte, som strengt tatt ikke har behov for et større og dyrere revisjonsselskap. Denne oppgaven forsøker derfor å besvare å besvare følgende problemstilling: “Hvorfor velger mindre komplekse selskaper større revisjonsselskaper, selv om dette ofte medfører et høyere revisjonshonorar?”. Studiens formål er å kartlegge hvilke faktorer som spiller inn på valget av revisor, og i hvilken grad de har betydning for valget. På denne måten kan studien avdekke hvilke områder revisjonsselskapene bør ilegge mer oppmerksomhet for å sikre seg verdifulle kunder, samt redusere kundefrafallet. Studiens teoretiske rammeverk består av relevant teori som omhandler revisorbytte og valg av revisor, samt kundeopplevelser og kundetilfredshet. For å innhente erfaringer og få en dypere forståelse av temaet, har vi gjennomført en kvalitativ studie med et eksplorativt design. Vi har i denne sammenheng intervjuet seks selskaper som i henhold til IAASB sin definisjon er å anse som «mindre komplekse». Det var også et kriterium at selskapet hadde erfaring med både stort og lite revisjonsselskap. Oppgavens konklusjon er at noen mindre komplekse selskaper har valgt de større revisjons- selskapene grunnet et ønske om å forbedre selskapet og for å få tilgang til et større spekter av kompetanse, mens andre MKS har kun endt opp hos de større aktørene grunnet lojalitet og et ønske om å opprettholde en langvarig relasjon til sin revisor. Våre empiriske funn indikerer også at pris isolert sett har hatt liten betydning for selskapenes valg av revisor, så lenge prisen oppleves som rettferdig og gjenspeiler den verdien selskapet kan forvente av revisjonen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMindre komplekse selskaper og valg av revisor
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel