Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVictoria Edgar
dc.contributor.authorHilde Jensen Birkeland
dc.contributor.authorKristoffer Svendsen
dc.date.accessioned2022-07-19T16:23:18Z
dc.date.available2022-07-19T16:23:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110159634:3164945
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006811
dc.description.abstractVirksomheter står i dag ovenfor det grønne skiftet på veien for å bli mer bærekraftige. Alle deler av samfunnet må bidra dersom Norge skal lykkes i sitt arbeid med bærekraftig utvikling. For at revisor skal opprettholde sin rolle som allmennhetens tillitsperson, er det viktig at revisor er med på denne omstillingen. Tilliten medfører både ansvar og muligheter for revisor til å kunne påvirke virksomhetene i en mer bærekraftig retning (Kristiansen, 2019, s. 14). Revisorforeningen lanserte i 2019 en strategi om å integrere bærekraft som en fast del av alle revisjonsoppdrag. Sammen med de fem største revisjonsselskapene i Norge, er de i full gang med det kollektive løftet for å sikre en relevant revisjonsbransje. Denne omstillingen vil medføre nye ansvarsområder og oppgaver for revisor. Formålet med denne studien er å undersøke hvordan det jobbes med bærekraft i revisjonsoppdrag i dag, sett fra et kundeperspektiv. Vi ønsker å søke svar på problemstillingen: «Hvilken rolle spiller revisor i arbeidet med bærekraft i virksomheter i det norske markedet, sett fra et kundeperspektiv?» Studien har et eksplorativt design med en kvalitativ forskningsmetode. Datainnsamling er utført ved hjelp av digitale dybdeintervjuer. Utvalget består av seks revisjonspliktige virksomheter i Norge, samt to revisjonsselskaper. For å besvare problemstillingen har vi spurt respondentene om å reflektere over hvordan de opplever at revisor jobber med bærekraft i revisjonsoppdraget, hvorvidt revisor motiverer kunden til å arbeide med bærekraft, samt om det foreligger noen begrensinger i å bruke revisor aktivt på problemstillinger innen bærekraft. Resultatene viser at revisor spiller en mindre rolle i arbeidet med bærekraft i norske virksomheter enn først antatt. Noen av hovedårsakene til dette er mangelen på initiativ, selvinteresse, pris og kompetanse fra revisor. Revisjonsselskapene er kritisk til egen innsats, men påpeker at det jobbes tett internt med å øke revisors kompetanse på bærekraft. Dersom begrensningene kan reduseres, er det imidlertid ingen tvil om at det finnes et stort marked for revisorer til å integrere bærekraft i revisjonsoppdrag. For å oppnå dette må revisor først og fremst øke sin egeninteresse, samt bli flinkere til å informere kunden om at de besitter kompetanse om bærekraft. I alt handler dette å være en relevant samtalepartner for kunden. Dersom dette oppnås, kan revisor bli den store stjernen i denne historien, ref. Respondent A.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleRevisors rolle som pådriver for bærekraft: en kvalitativ studie om hvordan revisor jobber med bærekraft i revisjonsoppdraget, sett fra et kundeperspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel