Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHidle, Kari-Mette Walmann
dc.contributor.authorSøderholm, Camilla
dc.date.accessioned2022-07-15T16:23:09Z
dc.date.available2022-07-15T16:23:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110000323:8683659
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005877
dc.description.abstractBarn med særskilte behov er et utbredt tema i barnehagen. I denne oppgaven har jeg sett på hvilke tanker og erfaringer barnehagelærere har i arbeidet med barn med særskilte behov. Med å fremheve barnehagelærernes tanker og erfaring, gir denne oppgaven et realistisk blikk av hvordan arbeidet med barn med særskilte behov oppleves for en barnehagelærer. Spesialpedagogisk hjelp er en stor del av arbeidet med barn med særskilte behov, men 40% av denne hjelpen utføres av barnehagelæreren (Åmot & Ytterhus, 2019, s. 592). En barnehagelærer har mange ansvarsområder og mange forventninger som skal møtes, og med barn med særskilte behov blir forventningene høyere. Med denne oppgaven ble det sett på påvirkningsfaktorer rundt selve arbeidet med barna. Det er mange påvirkningsfaktorer rundt selve arbeidet som må tas hensyn til. Det er fire kategorier denne oppgaven tar for seg: kunnskap, tidlig innsats, foreldresamarbeid og merkelapper på barn. Disse kategoriene er påvirkningsfaktorer både for hvordan barnehagelæreren opplever arbeidet, og på barnets utvikling og trivsel. Det som ble tydelig, var at det er en rød tråd gjennom alle områdene. Alt henger sammen, og alt påvirker hverandre. For å samle inn data ble det brukt kvalitativt intervju. Utvalget var 5 informanter, hvor alle var barnehagelærere. Noen av informantene hadde mange års erfaring, mens andre hadde mindre erfaring. Basert på svarene fra informantene kom det til syne hvem som hadde mye erfaring, og stolte på sin egen kompetanse. For at informantene skulle føle at de kunne prate mest fritt under intervjuene, valgte jeg å ha en semistrukturert intervjuguide, hvor informantene kunne ta opp ulike temaer, og hvor jeg kunne stille oppfølgingsspørsmål. Denne oppgaven har en fenomenologisk tilnærming. Bakgrunnen for dette er at en fenomenologisk tilnærming handler om å beskrive og å utforske mennesker og deres erfaringer av et fenomen, og deres forståelse av et fenomen (Johannessen, Tufte, & Kristiffersen, 2007, s. 80). I denne oppgaven er det ingen konklusjon. Det er ikke et korrekt svar jeg ser etter, men heller informantenes opplevelse. Med denne oppgaven får man et helhetlig blikk inn i alle aspektene ved arbeidet med barn med særskilte behov, og får innsikt i hvordan dette arbeidet utføres i praksis.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleFra barnehagelærerens synspunkt, relevant?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel