Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLie, Bodil Johanne
dc.date.accessioned2015-09-15T11:52:02Z
dc.date.available2015-09-15T11:52:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/300029
dc.descriptionMasteroppgave ledelse- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractMålsettingen med denne masteroppgaven er å få kunnskap om det foregår kunnskapsdeling og læring i skolene i Namdalseid kommune og på hvilke måter dette skjer. Foregår dette gjennom uformelle og ustrukturerte arenaer eller er ansatte avhengige av mer formelle og strukturerte former for samarbeid? Gjennom deltakelse i flere nasjonale satsinger de siste årene er det fra kommunens side tilrettelagt for deling av kunnskap. Spørsmålet er om jeg gjennom dette studiet kan se om flere års systematisk arbeid har båret frukter. For å utlede to forståelsesrammer for hvordan kunnskapsdeling foregår, har jeg brukt ulike teorier om organisasjonslæring med blant annet henvisning til Argyris og Schön, Senge og Hargreaves og Fullan. Deretter har jeg lagt disse to forståelsesrammene for kunnskapsdeling oppå mine funn for å finne ut hvordan deling av kunnskap skjer i skolene i Namdalseid kommune. Data er først og fremst basert på kvalitativt design gjennom gruppeintervju av lærere ved kommunens to skoler og individuelle intervju med rektorene. Hensikten med intervjuene var å få utfyllende svar på hvordan kunnskapsdelingen skjer i skolene i kommunen. Som et supplement til dette gjennomførte jeg også kvantitativt design gjennom en spørreundersøkelse. Alle lærerne ved Statland skole ble intervjuet, mens det ved Namdalseid skole ble gjort et tilfeldig utvalg (ca. 2/3 av lærerne). Resultatene fra spørreundersøkelsen ble brukt til å støtte opp funnene i den kvalitative undersøkelsen. Funnene som er samlet inn, gir noen gode svar på hva som virker positivt med tanke på kunnskapsdeling ved skolene i Namdalseid kommune. Resultatene vil derfor kunne brukes i det videre arbeidet for både rektorer og skoleeier i egen kommune. I tillegg kan funnene også være interessante for andre skoleeiere i deres arbeid med skolebasert kompetanseutvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationORG 917
dc.titleHvordan foregår kunnskapsdeling i skolene i Namdalseid kommune?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242nb_NO
dc.source.pagenumber72 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel