Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSukh, Hanna
dc.date.accessioned2015-09-15T08:12:43Z
dc.date.available2015-09-15T08:12:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299884
dc.descriptionMasteroppgave velferdsfag- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractTema for oppgaven er samhandlingsprosessen mellom programrådgiver fra NAV-Intro enhet og deltaker av introduksjonsprogrammet. Dette er det program for nyankomne innvandrere, som anses som den største satsning innen kvalifisering og integrering av innvandrere. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) har ansvaret for og oppfølgingen overfor kommunene og deres arbeid med Introduksjonsordningen, og kommunene har derved ansvaret for organiseringen, gjennomføringen og koordineringen av programmet. Målet med programmet er å kvalifisere deltakere til arbeid og/eller utdanning. Deltakere som tilhører dette programmet har både rett og plikt til å delta i det. For deltakelse i dette programmet får deltakere introduksjonsstønad på bakgrunn av oppmøte. Dette er helårlig to års program med rett til å forlengelse, og som foregår på fulltid. Hver av deltakerne får tildelt en kontaktperson fra kommunen, som benevnes «programrådgiver» og som følger opp og veileder deltakere veldig tett på bakgrunn av en individuell plan utarbeidet sammen med deltakeren. Målet for studieundersøkelsen har vært å finne ut hvordan programrådgivere i NAV-Intro samarbeider med sine introdeltakere og hvorvidt deres arbeid er i samsvar med NAV-reformens intensjon om brukermedvirkning. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven består av NAV-reformens intensjoner, brukerorientert-prinsippet og teorien som går ut på individnivå og handler om mellommenneskelige samarbeidsrelasjoner. Den metodologiske tilnærmingen baserer seg på de kvalitative metode. Observasjon og intervju er blitt brukt som datainnsamlingsmetode for å belyse det valgte studietemaet. Intervjuene ble gjennomført på bakgrunn av det naturalistiske intervjuet med fire deltakere og to programrådgivere, som ble supplert med to observasjonsmøter med de samme aktørene som deltok i undersøkelsen. Datamaterialet er først blitt transkribert, deretter drøftet og analysert ut fra to empirideler. Deretter er en felles drøfting og sentrale momenter i funnene presentert og oppsummert.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationME 509
dc.titleIntroduksjonsordning for nyankomne innvandrere En analyse av Introduksjonsprogrammet med fokus på brukermedvirkningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360nb_NO
dc.source.pagenumber89 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel