Introduksjonsordning for nyankomne innvandrere En analyse av Introduksjonsprogrammet med fokus på brukermedvirkning
Abstract
Tema for oppgaven er samhandlingsprosessen mellom programrådgiver fra NAV-Intro enhet
og deltaker av introduksjonsprogrammet. Dette er det program for nyankomne innvandrere,
som anses som den største satsning innen kvalifisering og integrering av innvandrere.
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) har ansvaret for og oppfølgingen overfor
kommunene og deres arbeid med Introduksjonsordningen, og kommunene har derved
ansvaret for organiseringen, gjennomføringen og koordineringen av programmet. Målet med
programmet er å kvalifisere deltakere til arbeid og/eller utdanning.
Deltakere som tilhører dette programmet har både rett og plikt til å delta i det. For
deltakelse i dette programmet får deltakere introduksjonsstønad på bakgrunn av oppmøte.
Dette er helårlig to års program med rett til å forlengelse, og som foregår på fulltid. Hver av
deltakerne får tildelt en kontaktperson fra kommunen, som benevnes «programrådgiver» og
som følger opp og veileder deltakere veldig tett på bakgrunn av en individuell plan utarbeidet
sammen med deltakeren. Målet for studieundersøkelsen har vært å finne ut hvordan
programrådgivere i NAV-Intro samarbeider med sine introdeltakere og hvorvidt deres arbeid
er i samsvar med NAV-reformens intensjon om brukermedvirkning.
Det teoretiske grunnlaget for oppgaven består av NAV-reformens intensjoner,
brukerorientert-prinsippet og teorien som går ut på individnivå og handler om
mellommenneskelige samarbeidsrelasjoner. Den metodologiske tilnærmingen baserer seg på
de kvalitative metode. Observasjon og intervju er blitt brukt som datainnsamlingsmetode for å
belyse det valgte studietemaet. Intervjuene ble gjennomført på bakgrunn av det naturalistiske
intervjuet med fire deltakere og to programrådgivere, som ble supplert med to
observasjonsmøter med de samme aktørene som deltok i undersøkelsen. Datamaterialet er
først blitt transkribert, deretter drøftet og analysert ut fra to empirideler. Deretter er en felles
drøfting og sentrale momenter i funnene presentert og oppsummert.
Description
Masteroppgave velferdsfag- Universitetet i Agder, 2015