«En liten oase hvor verden stopper opp» En kvalitativ studie av erfaringer og muligheter ved bruk av lesehund i skolen.
Abstract
Det å kunne lese er fundamentalt viktig i vårt samfunn, og det forventes at alle kan lese. Det kan
derfor være en stor utfordring og påkjenning for de elevene i skolen som ikke mestrer lesing,
verken alene eller høytlesning sammen med andre. Forskning viser til at dyr generelt kan ha en
positiv effekt på mennesker, og bruk av en «såkalt» lesehund i skolen er ny tilnærmingsmåte å
nærme seg lesing på. Lesehund er et ukjent begrep for mange. Bruk av hund i en slik kontekst
innebærer at en hund som er utdannet til dette formål, lytter til elever når de leser høyt for den.
Hensikten med denne studien var å få frem erfaringer, muligheter og utfordringer ved bruk av
lesehund i skolen.
Følgende problemstilling ble utformet: Hva er mulighetene og utfordringene ved bruk av
lesehund i skolesammenheng?
For å utforske temaet ble det brukt en kvalitativ tilnærming med fenomenologien som
utgangspunkt. Dataene ble samlet inn våren/sommeren 2014, ved bruk av kvalitative
dybdeintervju. Det ble utformet temabaserte intervjuguider, og fem informanter som hadde
tilknytning på en eller annen måte til en lesehund, ble intervjuet. Utvalget bestod av en
hundefører med egen utdannet lesehund, to lærere, en bibliotekar og mora til ei jente som leste
for lesehunden. Analysen er delt inn i fem hovedtema: Bruk av lesehunden Frida i skolen, krav til
bruk av lesehund i skolen, en liten oase hvor verden stopper opp – en trygg lesehundkontekst,
elevenes erfaringer av lesehund i et stigmatiseringsperspektiv og til slutt praktiske utfordringer
ved bruk av lesehund. De teoretiske perspektivene som er brukt i analysen er relasjonsteori,
stemplingsteori og Bourdieus betydning av habitusbegrepet. Det er også redegjort for ulik teori
som stammer i fra andre fagfelt enn sosiologien, siden antrozoologi er et tverrfaglig felt.
Informantenes erfaringer ved bruk av lesehund i skolen er at lesehundens nærvær er med på å
skape en trygg og rolig lesekontekst, der elevene kan senke skuldrene og slappe av. Inne hos
lesehunden kan elevene konsentrere seg om å lese, og det skapes relasjoner. Hundefører Anna
blir også tillagt en positiv betydning for elevene. Barna opplever hundefører Anna som støttende,
og det skapes en relasjon til henne også. Informantene påpeker også at det skjer en positiv
«stempling» av elevene når de leser for hunden. Det er positivt å bli tatt ut av klassen for og lese
VIII
for lesehunden Frida, og det gir elevene status på skolen. Informantene sier også at de fleste er
positive til lesehunden, men at det er ant en viss skepsis ved å innføre en lesehund i skolen.
Allergi og økonomi var også temaer som ble tatt opp som ulike utfordringer ved å innføre en
lesehund i skolen. Utfordringene ble likevel sett på som overkommelige.
Nøkkelord: dyreassistert intervensjon, dyreassistert terapi, dyreassistert pedagogikk, lesehund,
lesing, relasjoner, stigmatisering, stemplingsperspektivet, habitus, barrierer.
Description
Masteroppgave velferdsfag- Universitetet i Agder, 2015