Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Camilla Frøysaa
dc.date.accessioned2015-09-15T08:07:55Z
dc.date.available2015-09-15T08:07:55Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299878
dc.descriptionMasteroppgave velferdsfag- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractDet å kunne lese er fundamentalt viktig i vårt samfunn, og det forventes at alle kan lese. Det kan derfor være en stor utfordring og påkjenning for de elevene i skolen som ikke mestrer lesing, verken alene eller høytlesning sammen med andre. Forskning viser til at dyr generelt kan ha en positiv effekt på mennesker, og bruk av en «såkalt» lesehund i skolen er ny tilnærmingsmåte å nærme seg lesing på. Lesehund er et ukjent begrep for mange. Bruk av hund i en slik kontekst innebærer at en hund som er utdannet til dette formål, lytter til elever når de leser høyt for den. Hensikten med denne studien var å få frem erfaringer, muligheter og utfordringer ved bruk av lesehund i skolen. Følgende problemstilling ble utformet: Hva er mulighetene og utfordringene ved bruk av lesehund i skolesammenheng? For å utforske temaet ble det brukt en kvalitativ tilnærming med fenomenologien som utgangspunkt. Dataene ble samlet inn våren/sommeren 2014, ved bruk av kvalitative dybdeintervju. Det ble utformet temabaserte intervjuguider, og fem informanter som hadde tilknytning på en eller annen måte til en lesehund, ble intervjuet. Utvalget bestod av en hundefører med egen utdannet lesehund, to lærere, en bibliotekar og mora til ei jente som leste for lesehunden. Analysen er delt inn i fem hovedtema: Bruk av lesehunden Frida i skolen, krav til bruk av lesehund i skolen, en liten oase hvor verden stopper opp – en trygg lesehundkontekst, elevenes erfaringer av lesehund i et stigmatiseringsperspektiv og til slutt praktiske utfordringer ved bruk av lesehund. De teoretiske perspektivene som er brukt i analysen er relasjonsteori, stemplingsteori og Bourdieus betydning av habitusbegrepet. Det er også redegjort for ulik teori som stammer i fra andre fagfelt enn sosiologien, siden antrozoologi er et tverrfaglig felt. Informantenes erfaringer ved bruk av lesehund i skolen er at lesehundens nærvær er med på å skape en trygg og rolig lesekontekst, der elevene kan senke skuldrene og slappe av. Inne hos lesehunden kan elevene konsentrere seg om å lese, og det skapes relasjoner. Hundefører Anna blir også tillagt en positiv betydning for elevene. Barna opplever hundefører Anna som støttende, og det skapes en relasjon til henne også. Informantene påpeker også at det skjer en positiv «stempling» av elevene når de leser for hunden. Det er positivt å bli tatt ut av klassen for og lese VIII for lesehunden Frida, og det gir elevene status på skolen. Informantene sier også at de fleste er positive til lesehunden, men at det er ant en viss skepsis ved å innføre en lesehund i skolen. Allergi og økonomi var også temaer som ble tatt opp som ulike utfordringer ved å innføre en lesehund i skolen. Utfordringene ble likevel sett på som overkommelige. Nøkkelord: dyreassistert intervensjon, dyreassistert terapi, dyreassistert pedagogikk, lesehund, lesing, relasjoner, stigmatisering, stemplingsperspektivet, habitus, barrierer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationME 509
dc.title«En liten oase hvor verden stopper opp» En kvalitativ studie av erfaringer og muligheter ved bruk av lesehund i skolen.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289nb_NO
dc.source.pagenumber127 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel