dc.description.abstract | Bakgrunn: Denne oppgaven er skrevet som en del av Skolematprosjektet i Aust-
Agder, som er en intervensjonsstudie der 6.trinn ved Birkeland skole har fått et gratis
skolemåltid hver dag i cirka fem måneder, og 5.- og 7.trinn ved samme skole samt
6.trinn ved Froland skole har vært kontrollgruppe. Prosjektet går over et helt skoleår,
men denne oppgaven analyserer midtveisdata.
Hensikt og problemstilling: Prosjektets hovedmål var å evaluere i hvilken grad
intervensjonen ville ha positive effekter på vektutvikling, et sunnere kosthold på
skolen, et bedre læringsmiljø og økt motivasjon for læring.
Denne oppgavens problemstilling er:
-‐ Påvirket et felles skolemåltid skolemiljøet målt ved elevenes oppfatning
av egen oppførsel, trivsel, akademisk mestringstro og klassemiljø.
-‐ Har sosioøkonomisk status og kjønn noe å si for effekten av
intervensjonen?
Metode: Studien har en kvantitativ metode, med et kvasi-eksperimentelt design.
Utvalget besto av 164 elever, hvor av 55 var i intervensjonsgruppen, samt 152
foreldre. For å måle oppførsel, trivsel, akademisk mestringstro og klassemiljø ble det
laget fire ulike skalaer først på baseline, deretter på follow-up, og det ble gjort t-testanalyser
på endringene på disse delt på intervensjonsgruppen og kontrollgruppen.
De samme analysene ble gjort stratifisert på kjønn og sosioøkonomisk status.
Resultater: Analysene viste ingen signifikante funn; skolemåltidet påvirket ikke
skolemiljøet, heller ikke når man stratifiserte på kjønn og sosioøkonomisk status.
Konklusjon: Da utvalget var lite anbefales det videre forskning på et større utvalg. | nb_NO |