• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Political Science and Management
  • Master's theses in Political Science and Management
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Political Science and Management
  • Master's theses in Political Science and Management
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledelse i en kunnskapsorganisasjon En kvalitativ studie av ledelsestilnærming blant instituttledere overfor de fagansatte ved UiA

Jørgensen, Lars
Master thesis
Thumbnail
Åpne
ME-502, Lars Jørgensen.pdf (1.243Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/299708
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Political Science and Management [115]
Sammendrag
Ledelse er et ettertraktet sosialt fenomen som det produseres utallige tekster om. Denne

oppgaven er et lite drypp i en slik sammenheng.

Ledelse av kunnskapsarbeidere har fått økende oppmerksomhet de senere årene med en stadig

bedre utdannet befolkning. Den økende andelen arbeidstakere som kan karakteriseres som

kunnskapsarbeidere forstås å være den viktigste drivfaktoren for fremtidig ledelse. Hvilke

tilnærmingsformer ledelse bør anta for å være en ressurs overfor organisasjoner og

menneskene som arbeidere i organisasjonene, er således et sentralt anliggende. Med

utgangspunkt i ledelse av kunnskapsarbeidere går denne oppgaven etter den beste kremen og

fram til tuppen av spydet, og ser på hvordan ledelse utøves av instituttledere overfor

fagansatte ved universitetet.

Det gjøres bruk av et kvalitativt forskningsdesign med vekt på seks individuelle

dybdeintervjuer. Problemstillingen er eksplorerende og søker å forstå hvilke ledelsespraksiser

som er sentrale, og hva som oppfattes som den viktigste ledelsespraksisen.

Frihet og autonomi danner en sentral kontekst for ledelsespraksisene i

kunnskapsorganisasjonen. I en slik kontekst vektlegges tilgjengelighet som en særskilt

lederverdi med tilhørende karakteristikker som å se egne medarbeidere og deres behov.

Ledelse ved universitetsinstituttene må også håndtere et mangfold av ulike forventninger til

ledelse. Som hovedretning står demokratisk ledelse med vekt på inkludering og deltakelse i

beslutninger sentralt. Ledelse er videre både noe som virker frastøtende og fristende, alt etter

hvilke fagansatte som man forholder seg til. Ledelse som situasjonstilpasning overfor ulike

medarbeidere blir en framtredende strategi ved hvordan man kombinerer de sentrale

ledelsesdimensjonene som oppgave- og medarbeiderorientering.

Samtidig står uformell ledelse og lateral innflytelse sentralt, der ansatte kan være flinke til å

lede seg selv og til å lede andre. Distribuerende prosesser ved instituttene blir således en

sentralt teoretisk perspektiv.
Beskrivelse
Masteroppgave offentlig politikk og ledelse- Universitetet i Agder, 2015
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit