• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Political Science and Management
  • Master's theses in Political Science and Management
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Political Science and Management
  • Master's theses in Political Science and Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledelse i en kunnskapsorganisasjon En kvalitativ studie av ledelsestilnærming blant instituttledere overfor de fagansatte ved UiA

Jørgensen, Lars
Master thesis
Thumbnail
View/Open
ME-502, Lars Jørgensen.pdf (1.243Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/299708
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Political Science and Management [115]
Abstract
Ledelse er et ettertraktet sosialt fenomen som det produseres utallige tekster om. Denne

oppgaven er et lite drypp i en slik sammenheng.

Ledelse av kunnskapsarbeidere har fått økende oppmerksomhet de senere årene med en stadig

bedre utdannet befolkning. Den økende andelen arbeidstakere som kan karakteriseres som

kunnskapsarbeidere forstås å være den viktigste drivfaktoren for fremtidig ledelse. Hvilke

tilnærmingsformer ledelse bør anta for å være en ressurs overfor organisasjoner og

menneskene som arbeidere i organisasjonene, er således et sentralt anliggende. Med

utgangspunkt i ledelse av kunnskapsarbeidere går denne oppgaven etter den beste kremen og

fram til tuppen av spydet, og ser på hvordan ledelse utøves av instituttledere overfor

fagansatte ved universitetet.

Det gjøres bruk av et kvalitativt forskningsdesign med vekt på seks individuelle

dybdeintervjuer. Problemstillingen er eksplorerende og søker å forstå hvilke ledelsespraksiser

som er sentrale, og hva som oppfattes som den viktigste ledelsespraksisen.

Frihet og autonomi danner en sentral kontekst for ledelsespraksisene i

kunnskapsorganisasjonen. I en slik kontekst vektlegges tilgjengelighet som en særskilt

lederverdi med tilhørende karakteristikker som å se egne medarbeidere og deres behov.

Ledelse ved universitetsinstituttene må også håndtere et mangfold av ulike forventninger til

ledelse. Som hovedretning står demokratisk ledelse med vekt på inkludering og deltakelse i

beslutninger sentralt. Ledelse er videre både noe som virker frastøtende og fristende, alt etter

hvilke fagansatte som man forholder seg til. Ledelse som situasjonstilpasning overfor ulike

medarbeidere blir en framtredende strategi ved hvordan man kombinerer de sentrale

ledelsesdimensjonene som oppgave- og medarbeiderorientering.

Samtidig står uformell ledelse og lateral innflytelse sentralt, der ansatte kan være flinke til å

lede seg selv og til å lede andre. Distribuerende prosesser ved instituttene blir således en

sentralt teoretisk perspektiv.
Description
Masteroppgave offentlig politikk og ledelse- Universitetet i Agder, 2015
Publisher
Universitetet i Agder ; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit