• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Political Science and Management
  • Master's theses in Political Science and Management
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Political Science and Management
  • Master's theses in Political Science and Management
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rettferdighet – også for barn? En teoretisk analyse av John Rawls og Martha C. Nussbaums rettferdighetsteori, sett i forhold til utfordringer det norske samfunnet har med hensyn til barnefattigdom og barns rettssikkerhet.

Strømland, Monica
Master thesis
Thumbnail
Åpne
ME-502, Monica Strømland.pdf (472.9Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/299543
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Political Science and Management [115]
Sammendrag
Den første utgaven av de Forente Nasjoners Menneskerettighetserklæring(1948) kom i stand

etter alvorlige overgrep mot verdens sivilbefolkning under andre verdenskrig.

Barnekonvensjonen ble vedtatt av FNs generalforsamling i1989 for å tydeliggjøre for verden

det felles ansvaret vi har med hensyn til å gi barn beskyttelse i henhold til artiklene og

menneskerettighetene (fn.no, Barns rettigheter).

Selv om menneskerettighetene og Barnekonvensjonen er internasjonale lover som skal

beskytte barn, vet vi at flere barn lever under forhold som er umenneskelige. Også i Norge.

Hvordan kan vi oppnå samme grad av rettferdighet, muligheter og beskyttelse for alle barn?

For å svare på det spørsmålet har jeg sett hva som finnes av rettferdighetsteori. De to

teoretikerne som etter min mening utmerker seg innen rettferdighetsfilosofi er John Rawls og

Martha C. Nussbaum. Slik jeg ser det argumenterer de ut fra to ulike ståsted; Rawls fra et

borgerperspektiv og Nussbaum fra et menneskerettighetsperspektiv. På samme tid utfyller de

begrepet rettferdighet med hensyn til fordeling av goder over et minstenivå og hva

menneskelig verdighet innebærer. Nussbaum mener det er behov for spesiell beskyttelse av

utsatte gruppes livsbetingelser i samfunnet for at vi skal ha mulighet til å oppnå rettferdighet.

Gruppene hun omtaler er; mennesker med psykisk og fysisk funksjonsnedsettelse, nasjoner,

og dyr/natur. I 2012 ble også barn innlemmet som en av disse gruppene(Dixon og Nussbaum).

Ved å ta et felles ansvar for barn og deres menneskelige ressurser sikrer vi bærekraftig

utvikling. Det ivaretar jordkloden på en slik måte at den gir liv også for kommende

generasjoner. Handlinger som strider mot dette er etter min mening urettferdige.

I oppgaven har jeg sett spesielt på barns situasjon i Norge. Jeg har valgt å fokusere på

familien, barnehage/skole og barnevernsinstitusjoner. Hvor jeg har sett på noen utfordringer i

forhold til praktisering av rettssikkerhet og barnefattigdom. Hvordan stiller barns situasjon

seg i forhold til Rawls rettferdighetsprinsipp, Nussbaums kapabiliteter, menneskerettighetene

og lovverk?
Beskrivelse
Masteroppgave offentlig politikk og ledelse- Universitetet i Agder, 2015
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit