Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKjendseth, Rikke
dc.date.accessioned2015-09-11T08:43:58Z
dc.date.available2015-09-11T08:43:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299496
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøkes Turistforeningens (DNT) kommunikative praksiser på Facebook og Instagram i et retorisk perspektiv. Spørsmålene som søkes å besvares er følgende: Hva slags retoriske strategier preger Turistforeningens praksiser på Facebook og Instagram? Og hvilke intensjoner og erfaringer knytter organisasjonen selv til disse praksisene? Til grunn for oppgaven ligger teorier om sosiale medier og moderne retorikk, hvorav sistnevnte vektlegges mest. Studien har en kvalitativ innretning, og benytter en triangulering av to metoder: retorisk tekstanalyse og kvalitativt intervju. I tekstanalysen undersøkes Turistforeningens Facebook- og Instagram-innlegg fra januar 2015. Her vil det redegjøres for den retoriske situasjonen, hvorvidt ytringene tilfredsstiller kairos og aptum, og hvordan appellformene ethos og pathos kommer til syne. I det kvalitative intervjuet er DNTs hovedansvarlige for sosiale medier blitt intervjuet, om Facebook og Instagrams rolle i organisasjonens kommunikasjon, samt strategier og intensjoner bak formidlingen, i tillegg til erfaringer knyttet opp mot dette. Hovedfunnene i oppgaven viser at Turistforeningen har flere strategier for kommunikasjonen på Facebook og Instagram, men siden de har flest følgere på førstnevnte brukes mest ressurser der. DNTs kommunikasjonsform er tilpasset mediene, og innholdet kan sies å være i ”det rette øyeblikket” mot vintersesongen, og dagens helse- og friluftsrealterte mediebilde. Sentrale trekk er den store vektleggingen av visuell kommunikasjon i form av bilder og videoklipp, som skal inspirere til turer og aktivitet i naturen – ett av DNTs to mål med kommunikasjonen. Det andre målet er å få flere DNT-medlemmer, hvilket fremkom i intervjuet, men ikke i tekstmaterialet. Den retoriske appellformen ethos kommer til uttrykk ved DNTs formidling av seg selv som en etablert, trygg og kunnskapsrik organisasjon, med et sterkt fotfeste i norsk kultur. Organisasjonen viser mye kunnskap på sitt område, samt omsorg og velvillighet til å få med den jevne nordmann ut i naturen. Det kan uten tvil sies at også pathos-appeller er til stede. Dette i form av personlig og positiv verbaltekst, og ikke minst vakre og inspirerende bilder, som har til hensikt få folk ut i frisk luft, vekke minner, samt skape drømmer om opplevelser i den fantastiske norske naturen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationKOM 500
dc.title”Uforglemmelige øyeblikk skapes i naturen” En retorisk studie av Turistforeningens kommunikasjon i sosiale mediernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310nb_NO
dc.source.pagenumber83 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel