”Uforglemmelige øyeblikk skapes i naturen” En retorisk studie av Turistforeningens kommunikasjon i sosiale medier
Abstract
I denne oppgaven undersøkes Turistforeningens (DNT) kommunikative praksiser på
Facebook og Instagram i et retorisk perspektiv. Spørsmålene som søkes å besvares er
følgende: Hva slags retoriske strategier preger Turistforeningens praksiser på Facebook og
Instagram? Og hvilke intensjoner og erfaringer knytter organisasjonen selv til disse
praksisene?
Til grunn for oppgaven ligger teorier om sosiale medier og moderne retorikk, hvorav
sistnevnte vektlegges mest. Studien har en kvalitativ innretning, og benytter en triangulering
av to metoder: retorisk tekstanalyse og kvalitativt intervju. I tekstanalysen undersøkes
Turistforeningens Facebook- og Instagram-innlegg fra januar 2015. Her vil det redegjøres for
den retoriske situasjonen, hvorvidt ytringene tilfredsstiller kairos og aptum, og hvordan
appellformene ethos og pathos kommer til syne. I det kvalitative intervjuet er DNTs
hovedansvarlige for sosiale medier blitt intervjuet, om Facebook og Instagrams rolle i
organisasjonens kommunikasjon, samt strategier og intensjoner bak formidlingen, i tillegg til
erfaringer knyttet opp mot dette.
Hovedfunnene i oppgaven viser at Turistforeningen har flere strategier for kommunikasjonen
på Facebook og Instagram, men siden de har flest følgere på førstnevnte brukes mest ressurser
der. DNTs kommunikasjonsform er tilpasset mediene, og innholdet kan sies å være i ”det rette
øyeblikket” mot vintersesongen, og dagens helse- og friluftsrealterte mediebilde. Sentrale
trekk er den store vektleggingen av visuell kommunikasjon i form av bilder og videoklipp,
som skal inspirere til turer og aktivitet i naturen – ett av DNTs to mål med kommunikasjonen.
Det andre målet er å få flere DNT-medlemmer, hvilket fremkom i intervjuet, men ikke i
tekstmaterialet. Den retoriske appellformen ethos kommer til uttrykk ved DNTs formidling av
seg selv som en etablert, trygg og kunnskapsrik organisasjon, med et sterkt fotfeste i norsk
kultur. Organisasjonen viser mye kunnskap på sitt område, samt omsorg og velvillighet til å få
med den jevne nordmann ut i naturen. Det kan uten tvil sies at også pathos-appeller er til
stede. Dette i form av personlig og positiv verbaltekst, og ikke minst vakre og inspirerende
bilder, som har til hensikt få folk ut i frisk luft, vekke minner, samt skape drømmer om
opplevelser i den fantastiske norske naturen.
Description
Masteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2015