Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHans-Olav Hodøl
dc.contributor.authorKristian Sir Øverland
dc.date.accessioned2022-04-20T16:23:37Z
dc.date.available2022-04-20T16:23:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uia:inspera:95860188:2097505
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2991738
dc.description.abstractProblemstillingen til denne masteroppgaven lyder som følger: Finnes det en diskrepans mellom publikums opplevelse av to reklamevideoer fra Røde Kors og en retorisk analyse av det samme materiale? I den norske skolen står den retoriske analysen sterkt, likevel er det ifølge akademikere som Jens E. Kjeldsen og Wolfgang Iser få undersøkelser av hvordan det faktisk virker på mottakeren. Dette gjør det derfor ekstra interessant utforske opplevelsen av det samme materiale som analyseres. Målet med oppgaven er å svare på problemstillingen, men det kommer også frem et behov for å si noe om en eventuell overføringsverdi til annet materiale. For å svare på problemstillingen er det blitt gjennomført en retorisk analyse av hver video og ett fokusgruppeintervju som tar for seg begge videoene. Deretter vil diskrepansen bli presentert og drøftet. Det ser ut til å finnes en diskrepans mellom opplevelsen og den retoriske analysen, spesielt i den ene videoen. På den annen side er denne minimal og siden oppgaven er en casestudie er det også utfordrende å se på overføringsverdi. På den annen side dukker det opp interessante moment i forhold til effekten av testimonials, noe som kan være interessant å se på i videre studier.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEn opplevelse av retorikk
dc.typeMaster thesis
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel