En opplevelse av retorikk
Abstract
Problemstillingen til denne masteroppgaven lyder som følger:
Finnes det en diskrepans mellom publikums opplevelse av to reklamevideoer fra Røde Kors og en
retorisk analyse av det samme materiale?
I den norske skolen står den retoriske analysen sterkt, likevel er det ifølge akademikere som Jens E.
Kjeldsen og Wolfgang Iser få undersøkelser av hvordan det faktisk virker på mottakeren. Dette gjør
det derfor ekstra interessant utforske opplevelsen av det samme materiale som analyseres. Målet
med oppgaven er å svare på problemstillingen, men det kommer også frem et behov for å si noe om
en eventuell overføringsverdi til annet materiale.
For å svare på problemstillingen er det blitt gjennomført en retorisk analyse av hver video og ett
fokusgruppeintervju som tar for seg begge videoene. Deretter vil diskrepansen bli presentert og
drøftet.
Det ser ut til å finnes en diskrepans mellom opplevelsen og den retoriske analysen, spesielt i den ene videoen.
På den annen side er denne minimal og siden oppgaven er en casestudie er det også
utfordrende å se på overføringsverdi. På den annen side dukker det opp interessante moment i
forhold til effekten av testimonials, noe som kan være interessant å se på i videre studier.