Ja, det betyr noe hvem som underviser oss : En studie av hvordan (mis)matching av personlighetstype mellom foreleser og student kan påvirke studentens trivsel og forståelse
Original version
Paulsen, R. (2021) Ja, det betyr noe hvem som underviser oss : En studie av hvordan (mis)matching av personlighetstype mellom foreleser og student kan påvirke studentens trivsel og forståelse (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Abstract
Vår personlighet og den vi er spiller inn på atferden vår både i ulikesituasjoner og i samspill med andre, og påvirker dermed våre daglige liv. Dette bidrar til at forskning på mellommenneskelige samspill basert på personlighetstype er viktig. Trivselen og forståelsen til studenter er avgjørende for selve utdanningskvaliteten, og opplevd trivsel og forståelse kan derfor være svært viktig for å sikre individene i undervisningssituasjoner. Derfor vil en (mis)match av personlighetstype mellom foreleser og student kunne spille en rolle, men her er problemet at man ikke vet hvordan (mis)matching av personlighetstype mellom foreleser og student kan påvirke studentens trivsel og forståelse. En match mellom foreleser og student innebærer at personlighetstypen er lik, mens en mismatch innebærer at personlighetstypen er ulik. Det overordnede forskerspørsmålet som skal besvares er: «Hvordan kan (mis)matching av personlighetstype mellom foreleser og student påvirke studentens trivsel og forståelse?»
Description
Master's thesis in Innovation and knowledge development (ME513)