Influensernes verden. En kvantitativ innholdsanalyse av norske influensere sin innholdsmarkedsføring på Instagram
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2826320Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Fatland, H. (2021). Influensernes verden. En kvantitativ innholdsanalyse av norske influensere sin innholdsmarkedsføring på Instagram (Master´s thesis). University of Agder, KristiansandSammendrag
Denne masteroppgaven er en kvantitativ innholdsanalyse av norske influensere sin bruk av innholdsmarkedsføring på sosiale medier-kanalen Instagram. Formålet med studien er å gi et bilde på hvordan denne formen for innholdsmarkedsføring fungerer blant influensere i 2021. Oppgaven ser på hvor ofte innholdsmarkedsføringen forekommer, hva som kjennetegner den og hvilket engasjement mottakerne viser for dette. Studien kan gi oss bedre innsikt i hvordan influensere promoterer sponsede produkter og tjenester i samarbeid med kommersielle aktører. Den kvantitative innholdsanalysen tar utgangspunkt i relevant teoretisk rammeverk og tidligere forskning på temaene innholdsmarkedsføring, influensere og sosiale medier. Resultatene fra studien viser blant annet at vi finner innholdsmarkedsføring i en tredjedel av innleggene fra influensere på Instagram. De er selv avbildet svært ofte i innholdsmarkedsføringen de publiserer. Ved å bidra med autentisk, kreativ og inspirerende markedsføring klarer de å holde på interessen for sin bestemte følger gruppe selv med en betydelig del promotering av andre merkevarer. Influenserne benytter kanalen til å markedsføresponsede produkter, sine egne eide merkevarer og kolleksjoner som er produsertei nært samarbeid med andre merkevarer. Analysen gir innsikt i hvordan influensere klarer å formidle markedsføring samtidig som de viser en ekte, personlige side av seg selv.
Beskrivelse
Master´s thesis in Social Communication (KOM501)