dc.contributor.author | Skarpenes, Ove | |
dc.contributor.author | Nilsen, Ann Christin E. | |
dc.date.accessioned | 2015-03-03T11:52:18Z | |
dc.date.available | 2015-03-03T11:52:18Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Skarpenes, O., & Nilsen, A. C. E. (2014). "Making up pupils". Norsk pedagogisk tidsskrift, 98(6), 424-439. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/278268 | |
dc.description | Author's version of an article in the journal: Norsk pedagogisk tidsskrift. Also available from the publisher at: http://www.idunn.no/file/pdf/66740174/making_up_pupils.pdf | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne artikkelen tar vi utgangspunkt i kritikken av målstyringsideologien som har vokst frem i det norske utdanningssystemet. Vi gjør rede for det internasjonale opphavet til den standardiserings- og homogeniseringstendensen som påvirker dagens norske skoler og barnehager, og som har resultert i en nasjonal politikk med større oppmerksomhet på grunnleggende ferdigheter, testing og kartlegging. For å forankre denne utdanningskulturen kreves det et stort statistisk arbeid med registrering og klassifisering. Hva skjer i slike klassifikasjonsprosesser der nye kategorier blir forsøkt etablert? Dette diskuterer vi med utgangspunkt i Ian Hackings arbeider om statistikk og sosiale effekter av kategorikonstruksjoner. I siste del av artikkelen anvender vi hans teorier i en analyse av de kategorikonstruksjonene som foregår i norsk utdanningspolitikk og i norske skoler og barnehager. Hackings begreper bidrar til å brette ut standardiseringspraksisen på en kunnskapssosiologisk måte som kan videreutvikle eksisterende tolkninger av dagens utdanningspolitikk. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.title | "Making up pupils" | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Sociology: 220 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 424-439 | nb_NO |
dc.source.volume | 98 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | nb_NO |
dc.source.issue | 6 | nb_NO |