En analyse av Betsy Jolas' Épisode 1 for fløytesolo en studie av uakkompagnert musikk for fløyte med fokus på interpretatoriske utfordringer
Abstract
Det er ikke alltid at komponister opplever anerkjennelse utenfor sine egne landegrenser. Betsy Jolas
har en solid posisjon i det franske musikklivet i etterkrigstiden, men kjennskap til hennes musikk er
ellers i Europa forbeholdt spesielt interesserte.
I denne oppgaven har jeg undersøkt Jolas' Épisode I for uakkompagnert fløyte. Dette er et nokså
tidlig verk, men det viser tydelige tegn på en eklektisk og original stil. Hovedvekten har vært å se
nærmere på hvilke elementer som er nødvendige for en omfattende forståelse av stykket. Jeg har
kartlagt de musikkhistoriske og stilmessige innflytelsene som har preget komponisten og utarbeidet
en analyse. Ettersom tradisjonelle musikalske elementer som tonalitet, melodikk og tradisjonell
satsform er fraværende, har jeg i analysen fokusert på hvilke utfordringer utøveren møter i løpet av
innstuderingsprosessen.
Stikkord: Jolas, fløyte, interpretasjon, analyse, Épisode I, serialisme, 1900-tallet
Not every composer enjoys recognition beyond the borders of their own countries. Betsy Jolas
occupies a firm position in french post-war music life, but elsewhere in Europe, attention to her
music is reserved for people with a special interest.
This thesis examines Jolas' Épisode I for unaccompanied flute. Although a relatively early work, it
nevertheless shows clear traits of an eclectic and original style. My main intent has been to explore
the components that constitute a comprehensive understanding of the piece. I have identified the
historical and stylistic influences on the composer, and have done an analysis. Since traditional
musical elements such as tonality, melody and conventional form are absent, I have centered my
analysis around the challenges met by the interpreter during the study process.
Key words: Jolas, flute, interpretation, analysis, Épisode I, serialism, 20th century
Description
Masteroppgave musikk- Universitetet i Agder, 2014